Full støtte til norsk forslag om ankerhåndteringsfartøy
Norge fikk gjennomslag for sitt forslag om utvikling av stabilitetskriterier og skipsspesifikke retningslinjer for fartøy som er engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norge fikk i dag full støtte fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO for sitt forslag om at IMOs underkomité for stabilitet, lastelinje og sikkerhet på fiskefartøy (SLF) skal utvikle globale stabilitetskriterier for fartøy engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner, slik at skipsspesifikke operasjonelle retningslinjer for disse fartøyene kan utarbeides.
Forslaget er en oppfølging av anbefalingene fra undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker mistet livet. Undersøkelseskommisjonen avdekket blant annet at fartøy som håndterer stadig tyngre slepe- og løfteoperasjoner ikke er tilstrekkelig dekket i eksisterende regelverk. Det er komplisert å fastslå hvor store krefter som virker på et fartøy under slike operasjoner og fartøyspesifikke operasjonelle begrensninger vil øke sikkerheten på denne typen fartøy betraktelig.
På en diplomatkonferanse i Manila i juni i år, vedtok IMO å inkludere retningslinjer for opplæring av offiserer på fartøy som er engasjert i ankerhåndteringsoperasjoner i den reviderte STCW-konvensjonen. Dette var også etter forslag fra Norge, som en del av oppfølgingen etter Bourbon Dolphin-ulykken.