Hurtigruten med skivebom
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hurtigruten forlanger at alle illustrasjoner og relasjoner til selskapet i materiellet som Prosjekt Stad skipstunnel bruker i markedsføring av prosjektet skal fjernes. – Dette er ikke i tråd med vår oppfatning av Hurtigrutens samfunnsansvar, svarer Skipsrevyen.
En kort melding på tv-nyhetene i går, presentert uten redaksjonelle motforestillinger, ligger til grunn for dette hjertesukket om Hurtigruten som vi er så glad i. Spesielt er en amatørvideo som viser Midnatsol med maskinskade utenfor Stad i storm og tung sjø uønsket.
Den 1. desember 2003 lå skipet for to anker bare ca. en skipslengde fra Bukketjuane. Begge fremdriftsanleggene var stoppet, og de 102 passasjerene og de fleste av mannskapet var beordret i livbåtene – klar til å bli låret.
Dette vil ikke Hurtigruten at publikum skal bli minnet om. De kaller dette bare en black out som kunne skjedd hvor som helst langs leia. Vi kaller det en stakkarslig og amatørmessig kommunikasjonsstrategi.
Og ja, det kunne skjedd hvor som helst, men det skjedde på Stad og derfor ble dette en situasjon så nær opp til en nasjonal katastrofe som vi sjelden har vært. Mannskapet gjorde en fantastisk jobb i overvann fremme på bakken og i maskinrommet. Det kaldblodige sjømannskapet som kaptein Arild Hårvik viste da han valgte å droppe begge ankerene og all kjettingen og senere når han valgte å beholde passasjerer og mannskap om bord, selv om skipet bare var meter fra totalforlis, er det ingen grunn til å glemme!
Når Hurtigruten i stedet for å fremheve dette dyktige sjømannsskapet heller velger en strategi med bagatellisering og glemsel, viser de en klar svikt i forhold til å skjønne hva folk langs kysten vektlegger. Vi tenker at Hurtigruten her overser sitt samfunnsansvar som betrodd befordrer av passasjerer og gods langs vår værharde kystlinje.
Ulykker og nestenulykker er en kilde til forbedringer. Ett eksempel er utbyggingen av merkesystemet langs kysten de senere år. Dette er sagt å være det kanskje viktigste sikkerhetstiltaket for hurtigbåter og alle andre skip. Vi hadde ikke hatt mye av dette dersom hurtigbåtnæringen ikke hadde minnet politikerne gang på gang om hva som skjedde ved Seacat- og Sleipner-ulykkene.
Stad skipstunnel er et slikt sikkerhetstiltak, – blant annet. De som kjemper for realisering må selvsagt bruke ulykker og alvorlige hendelser i sin argumentasjon, også Hurtigrutens.
Hurtigrutens stalinistiske kommunikasjonsstrategi gjelder også de animasjonene som viser hurtigruteskip i og ved tunnelen, samt bilder av Trollfjord da skipet i sin tid prøveseilte innseilingen til tunnelen. Det er rett og slett ikke til å tro at Hurtigruten ikke tillater dette brukt. – Skivebom!