15.06.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Höegh LNG Holdings Ltd. har kontrahert nok en FSRU ved Hyundai HI - for levering i 1. kvartal 2018. Dette bringer antallet FSRU’er opp i åtte for selskapet. Höegh LNG Holdings Ltd. har også sikret seg en opsjon til fast pris.
Höegh LNG Holdings Ltd. undertegnet for noen uker siden en FSRU kontrakt med Octopus LNG SpA for Penco-Lirquén LNG import terminal i Concepción Bay, Chile. Kontrakten har 20 års varighet og har forbehold om at Octopus fullfører finansiering og miljøvernmessige godkjennelser. Planlagt oppstart er for 2. kvartal 2018.
Gass. MGC Odin 29.216 dwt 38501 cbm bygget 2005 Daewoo rapporteres solgt for $40 mill. til Solvang m/partnere (Solvang har 30% eierinteresse i skipet). Levering vil finne sted 4. kvartal 2015, og skipet vil starte et time charter straks etter overlevering.
Kværner og KBR har i et samarbeidsselskap signert en kontrakt med Statoil for totalleveransen av et plattformdekk til utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet. Avtalen har en estimert verdi på 6,7 mrd. kr for prosjektpartnerskapet.
Petroleum Geo-Services har inngått avtale for PGS Apollo 2.200 dwt bygget 2010 Factorias Juliana. Skipet er det eneste non-Ramform 3D fartøyet i PGS flåten.
Avtalen er i form av salg til HitecVision selskapet Offshore Merchant Partners til pris $80 mill. kombinert med bareboat tilbake til PGS for 10 år med befrakters opsjon forlengelse med 5 år. PGS har også opsjon på kjøp etter år 5 og 8, men ingen forpliktelse. Transaksjonen ventes å gi PGS et tap på $57 mill.
Electromagnetic Geoservices skal returnere for 3D EM acquisition i Mexico der BOA Galatea skal gjenoppstarte arbeide for Pemex. Kontraktens varighet er ennå ikke avgjort.
Golar LNG annonserte dannelsen av et 50/50 joint venture med Stolt-Nielsen Limited innen small-scale LNG produksjon og distribusjon. Stolt-Nielsen har investert i Golar og har eierandel på ca. 2,3%.
Prosafe og Shell Philippines Exploration B.V. har inngått avtale om en måneds forlengelse av den faste perioden for Safe Astoria accommodation support fartøy på Malampaya Phase 3 Depletion Compression Project offshore Filippinene. Totalverdien for forlengelsen er ca, $5 mill.
Avtalen mellom Ship Finance International Limited og Frontline som ble annonsert i slutten av mai, er nå fullført. Frontline har utstedt 55 mill. nye aksjer til Ship Finance, = ca. 28% av aksjene i selskapet.
World Wide Supply i Ulsteinvik opplyser at gjennomsnittlig flåteutnyttelse i mai var 85,99% og gjennomsnittlig rate per dag var NOK 134.037.
Bedre stykkevis og delt – ikke fullt og helt. Vi sakser fra Regjeringens maritime strategi melding: “...Et hovedhensyn, særlig for arbeidstakerorganisasjonene, har vært å unngå løsninger som vil stimulere til omflagging fra NOR til NIS-registeret både i kystfart og offshore. På denne bakgrunnen er det ikke foreslått en full tilskuddsordning for NIS-skip i kystfart og bare en begrenset åpning for NIS-skip i offshorevirksomhet ..” – og “.. NIS-skip i kystfart og konstruksjonsskip i NIS gis adgang inntil tre måneders sammenhengende operasjon i norske farvann ..”
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-23 var 16.613 tonn (16.364 tonn uken før) til pris kr. 38,77 (37,94) per kg.
Netto flåtevekst er stadig lavere for bulkers, 2,9% siste 12 måneder til slutten av mai. På topp var den årlig økningen på 17% i januar 2011, og for ett år siden var den 5,8%. Tankflåten øker med 2,5% p.å. – opp fra 1,8% per ende april.
Technip er av Chevron North America Exploration and Production Company tildelt et lumpsum prosjekt for avvikling av brownfield development og installering av nytt subsea utstyr som støtter et floating production system lokalisert i Mississippi Canyon, Gulf of Mexico med vanndyp på 2.000 meter. Offshore installasjonen er ventet utført andre halvår 2016 av Technips flåte. Deep Blue, et av verdens stsørste ultra-deepwater pipelay & subsea konstruksjonsfartøyer, skal installere steel lazy wave riser, flowline, og gas lift umbilical, og Global 1200 skal installere manifold og foundation.
Maersk Line bestiller like godt en ny serie store containerskip. Det er snakk om 11 x 19.630 teu skip med opsjon for ytterligere seks skip. Prisen for den faste ordren oppgis som $1,8 mrd. Skipene skal leveres i 2017/18.
Kinas skipseksport steg med 31,2% i årets første fire måneder til US$10,4 mrd. Eksporten er imidlertid anslått å svekke seg utover i året ettersom færre skip er blitt kontrahert. I april falt den med 3,9% fra mars. Bulk carriers, tankers og container skip kombinert stod for 53,5% av totalen i første tertial. Eksporten av rigger og produksjonsplattformer økte kraftig og stod nå for 9% av totalen.
Verdien av Kinas import falt med 18% år/år i mai, og eksporten falt med 2,5%. Dermed økte handelsoverskuddet til $59,5 mrd. – nær rekord. Mai var den tredje måned på rad med fall i eksportverdien.
Chevron sjefen angriper europeiske oljeselskaper for å støtte et globalt carbon pricing system. Begrunnelsen er at forbrukerne ikke vil godta det. Han sier at han aldri har opplevd at en kunde kommer til ham og ber om å få betale en høyere pris for olje, gass eller andre produkter. Han mener videre at Europa vil komme bedre ut om man får fart på skiferutvinning, og forstår heller ikke hvorfor kjernekraftverkene ble stengt hvis det er null-utslipp man ønsker.
Conocos toppsjef forteller Opec at lavere oljepriser ikke kommer til å stoppe skiferutviklingen enten oljeprisen er $100 eller $60 per fat. Break-even utgiftene har falt med en tredjedel bare siden oljeprisen nærmest kollapset. Conoco Phillips er aktive i noen av USAs største skiferfelt, inkludert Nord-Dakotas Bakken og Eagle Ford i Texas.
Saudia Arabias oljeproduksjon satte rekord i mai med 10,33 mill. fat/dag, opp fra 10,31 mfd i april. Opec mener at verdens olje etterspørsel vil være 92,5 mfd i år, opp fra 91,3 mfd i 2014. Opec tror at non-Opec tilførselen av olje vil falle i andre halvår
Kinas import av råolje falt med 26% fra april til mai til 5,5 mill. fat/dag. Noe av grunnen er raffinerivedlikehold. I årets fem første måneder økte Kinas import av råolje sjøveien med ca. 5% år/år.
Den totale kinesiske importen av jernmalm falt med 8% år/år i mai til 70,9 mill. tonn. Importen falt med 12% fra måneden før.
Kinas import av kull falt med 41% år/år i mai til 14,3 mill. tonn. For årets fem første måneder var nedgangen på 38% i forhold til samme periode i 2014.
‘2M’ allianse partnerne Maersk Line og MSC annonserte forandringer i Asia- Europa servicen. Gjennomsnittsstørrelsen på skipene vil bli redusert fra 9500 til 6500 teu på denne servicen.
Container volumene falt med 9% i april fra måneden før for Far East-Europa ruten til 1,2 mill. teu. For årets første fire måneder var reduksjonen på 3% år/år.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).