Nordisk initiativ til å redusere utslipp
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sammen med sine nordiske samarbeidspartnere arrangerte NCE Maritime Cleantech tirsdag seminar om politiske initiativ i Norden for å redusere utslipp fra maritime aktiviteter.
Det nordiske samarbeidsprosjektet for grønnere skipsfart går under navnet Nordic Marina. Hege Økland representerte NCE Maritime Cleantech og den regionale klyngen mellom Bergen og Stavanger.
- Vi er den norske deltakeren i det treårige Nordic Marina-prosjektet. Det er finansiert gjennom nordisk råd. Hensikten er å utveksle erfaringer og ”policies” mellom de nordiske landene, sier Økland til Skipsrevyen.
Deltakerne på seminaret er medlemmer tilknyttet NCE og Maritimt Forum og folk i nettverket til de nordiske partnerne.
- Etter taletiden arrangerer vi en workshop for å se nærmere på mulighetene av å lage ulike fundingprogram. Også prøver vi å sette frem ulike prosjektkonsortsium mellom de nordiske partnerne for å få frem nye løsninger, forklarer hun.
Økland sier videre at Norge har mye erfaring når det gjelder for eksempel batteriteknologi til ferge.
- Jeg tenker at fiskebåter er veldig spennende. Vi ser på Island. Det er en stor flåte, men der har det skjedd lite med tanke på å ta i bruk nye energiformer om bord, konstaterer hun.
Økland opplever at de nordiske landene har litt ulikt tankesett: I Finland satser de sterkt på LNG. Norge er ganske komplekse i forhold til å ta det videre inn mot nullutslippsteknologien. Island har mye fornybar energi, men ikke de sterke funding-programmene som vi har i Norge. I sum mener hun at Norge ligger godt posisjonert og kan bidra med sine erfaringer inn mot de andre nordiske landene.
-Vi skal ha avsluttende konferanse på Island til høsten da er Nordic Marina ferdig. Resultatet blir presentert på et nordisk rådsmøte med politikere fra alle landene. Anbefalingene man har kommet frem til vil da bli presentert inn mot regelverket, sier Økland. Hun opplever at politikerne er opptatt av å lytte til næringen.
- Det er den teknologiske utviklingen som muliggjør utslippsreduksjonene. Hvis vi kan få frem norske eksempler som gjør at våre nordiske naboer lærer, og kan ta i bruk teknologien eller vice versa, så er det den gjensidige kompetanseutviklingen som er gevinsten i dette. Regelverket er en viktig driver for å få nullutslippsteknologi. Et skip opererer gjerne 30 år frem i tid, da må den som designer og kontraherer dette skipet ha oversikt over hvilke regelverk som kommer i fremtiden slik at de kan ta hensyn til det. Det som kommer frem her er viktig for rederne. Hvilket regelverk som kommer i de områdene de skal operere i, avslutter hun.