Nye Artus tar form i dokka på verftet i Leirvik
Etter at skroget til nye Artus kom til verftet i Leirvik i begynnelsen av februar har det vært hektisk aktivitet med utrustningsarbeidet i dokka. Med utgangspunkt i et veldig godt skrog fra Havyards samarbeidsverft, Cemre i Tyrkia har det blitt lagt ned mange timer med godt arbeid i Norge og byggingen ligger godt på plan mot ferdigstillelse og levering til rederiet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- I den overbygde tørrdokka ved verftet til Havyard Ship Technology i Leirvik har vi hatt de beste forutsetninger for en kontrollert utrustningsfase og topp kvalitet på arbeidet både inn- og utvendig. Spesielt med hensyn på å ferdigstille maling og annet utvendig arbeid har det vært viktig å kunne arbeide i et kontrollert miljø under tak. Selv om vi har bygd mest offshore skip de siste årene har arbeidet med Artus vist at vi har god kompetanse til å utruste fiskefartøy også sier Trygve Solås som er teknisk direktør ved verftet.
Reder Magne Sævik på inspeksjon på verftet.
Magne Sævik er daglig leder i rederiet som har bestilt Artus og også en av hovedaksjonærene.
- Jeg kan vel hevde at jeg har litt erfaring innen fiskeri og jeg har vært med å bygge noen båter i min tid. Derfor har jeg helt fra designfasen og gjennom hele byggeperioden vært opptatt at vi skal få en funksjonell båt med god kvalitet. En effektiv og god båt med gode løsninger og god kvalitet for lave driftskostnader er en forutsetning for at vi skal drive lønnsomt. Når vi bygger båt så relativt sjelden som vi fiskere gjør blir jo også båtene nesten som barna våre å regne. Det er ikke mange detaljer jeg ikke har vært med på å diskutere og utforme sammen med designerne i Havyard med god støtte fra mannskapet mitt. Vi har hatt tett oppfølging av byggingen både i Tyrkia og i Leirvik og i samarbeid med Havyard har vi så langt fått fram et meget godt resultat som lover godt for det ferdige produktet. Vi gleder oss også storlig til å ta levering i båten 17. juni ved verftet og ikke minst til å døpe og vise fram skuta i Fosnavågen under Maritime dager den 18. juni sier reder Magne Sævik.
Fakta for Artus:
- Lengde : 49,8 m
- Bredde : 12,0 m
- Dybde til Shelterdekk: 7,2 m
- Maks dypgående : 5,7 m
- Kombi RW-tanker / fryserom : 180 m3
- Kombi RSW-tanker / tanker for levendefisk: 120 m3
(total lasteromskapasitet 500 m3)
- Brennolje : 200 m3
- Hovedmotor: 1770 kW
- Hjelpemotorer: 540 + 320 kW
- Sidepropeller: 2 x 370 kW
- RSW / frysemaskineri: 2 x 430 kW
- Fabrikk med kappe- / sprettemaskiner og platefrysere, 4 platefrysere og 1 frysetunell
- Vakuumtankanlegg: 4200 liter
- Snurp / snurrevadvinsjer: 2 x 26,5 tonn
- Notvinsj: 18,5 tonn
- Dekkskraner:: 30 tonnmeter / 25 tonnmeter