Ny kontrakt for Havyard Group
Havyard Group har skrevet kontrakt på levering av en Havyard 832 L PSV til Supply Service
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard 832 har blitt en stor suksess for Havyard Group og rederne som har bestilt dette designet. Denne kontrakten, som er på et Havyard 832 L plattform supplyskip er den tiende i rekken av denne designtypen. Havyard 832 har definert et nytt segment av mellomstore plattform supplyskip og tilbyr større lastekapasiteter, større fleksibilitet, bedre sjøegenskaper og lavere brennstofforbruk enn konkurrerende design. Beviset på dette er at nesten alle av de kontraherte Havyard 832 har lengre kontrakter og veldig positive tilbakemeldinger fra rederi og mannskap om egenskapene til skipene som er satt i drift. Dette gjenspeiler seg også i den høye markedsverdien på skipene.
Det er det Færøyske rederiet Supply Service som har bestilt bygging av ett Havyard 832 L plattform forsyningsskip (PSV). Skipet skal leveres august 2011og skal bygges ved Havyard Leirvik AS i Sogn. Skipet vil få bygg nr. 102. Kontraktsverdien er i overkant av 300 millioner norske kroner.
Rederiet Supply Service er et innovativt selskap med røtter innen fiskeri som tok steget inn i offshore bransjen gjennom å bestille det første Havyard 832 PSV designet, ”Eldborg” som ble levert i 2009. På kort tid har selskapet med dette skipet vist at de er en aktør å regne med og fått gode tilbakemeldinger fra oljeselskap og andre kontraktører som har benyttet seg av deres tjenester. Supply Service bruker nå sine gode erfaringer med Havyard 832 og har gitt nyttig input til Havyard Design i prosessen med å utvikle Havyard 832 L.
Havyard 832 L er en videreutvikling av de tidligere Havyard 832 som er designet og levert. Erfaringen fra de tidligere designene og tilbakemeldinger fra verft og rederi gjør at Havyard 832 L blir et enda mer markedstilpasset og byggevennlig design. De gode egenskapene fra de forrige skipene blir videreført og videreutviklet med hensyn på driftsøkonomi, stor, fleksibel kapasitet til å frakte mange lasttyper, god komfort for mannskapet og å redusere påvirkningen på det ytre miljø (Clean Design, optimaliserte skroglinjer, diesel-elektrisk framdrift, katalysatorer, etc.). Havyard 832 L er en stor PSV godt utrustet for å kunne tilby tjenester til de fleste typer service- og forsyningsoppdrag til offshore oljeindustri. I tillegg til stor, fleksibel lastekapasitet vil skipet blant annet bli utrustet for oljevernberedskap (NOFO 2009), stand-by /rescue tjenester og brannslukning (FiFi).
I tillegg til at Havyard Leirvik skal bygge skipet skal en rekke andre selskap i Havyard Group levere produkt og tjenester til prosjektet.
Havyard Design skal levere design og beregninger og Havyard Steelcad skal levere arbeidstegninger for å bygge skipet.
Havyard Elektro skal levere elektroinstallasjon og elektriske system.
Havyard Powertec skal levere elektrotegninger og Havyard IASTM integrert alarm og automasjonssystem.
Havyard Ship Services skal stå for oppfølging av bygging av skrog i Tyrkia og oppfølging av skipet i garantiperioden gjennom Havyard Life Cycle PortalTM.
Skipet har følgende hoveddata:
Loa: 86 m
Bredde: 17,6 m
Dødvekt: 4200 tonn
Dekksareal: 900 m2
Fart: 15 knop
Innredning: 24 personer
Det er meget gledelig at gode, krevende kunder kommer tilbake og bestiller nye båter på grunn av erfaringene de har gjort seg med skipene de har fått fra før. Supply Service er en meget spennende kunde med gode erfaringer fra sine sterke røtter i fiskeri i tillegg til offshore satsningen de nå er i gang med. Det som kjennetegner Supply Service er i tillegg at de ikke er redde for å tenke nytt for å forbedre skipene og servicen de tilbyr sine oppdragsgivere. Supply Service har på kort tid etablert seg som en aktør å regne med og er med på å utvikle våre produkter også. Det også veldig gledelig at de er villige til å bygge ved vårt verft i Norge, selv om vi blir vurdert i konkurranse med for eksempel Kina. Dette viser at skipsbyggingsteknologien vi kan levere fra Norge fremdeles kan tilføre rederne merverdi sier konsernsjef Geir Johan Bakke i en kommentar.