Rekordresultat i Havyard Group
Det Fosnavåg-baserte konsernet Havyard Group AS kan vise til et rekordresultat for 2011. Resultat før skatt er mer enn doblet fra 98 millioner kroner i 2010 til 210 millioner i fjor. Det er besluttet å gi årsbonus på 20.000 kroner til hver av de ansatte som følge av det gode resultatet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det betyr en økning i resultatgrad på ett år fra 7,5 prosent til 15,6 prosent. Resultat før avskrivinger (EBITDA) økte fra 116 millioner kroner i 2010 til 217 millioner i fjor.
Konsernet har hatt en eventyrlig utvikling siden oppstart i år 2000, og administrerende direktør i Havyard Group AS, Geir Johan Bakke, er naturlig nok strålende fornøyd med 2011-tallene.
- Ja, vi kan jo ikke annet enn å si oss fornøyd med mer enn dobling av rekordresultatet fra 2010, og på bakgrunn av den ekstraordinære innsatsen i fjor vil det bli gitt en årsbonus på 20.000 kroner til alle ansatte i selskap som er heleigd av Havyard Group, sier Bakke.
Rivende utvikling
- Det er liten tvil om at Havyard har opplevd en rivende utvikling. Det hele startet egentlig i 2005 da vi endret strategi til å bli et totalintegrert konsern innen skipsteknologi. De første seks årene fra og med år 2000 hadde vi bare et samlet overskudd på 11 millioner kroner, mens vi de siste seks årene, inkludert i år, vil ha cirka 600 millioner kroner i samlet overskudd, sier Bakke.
Etter at konsernet i 2005 opprettet eget designselskap, Havyard Design & Engineering med hovedbase i Fosnavåg, har Havyard Group solgt ikke mindre enn 50 design til skip for bygging i Norge, Singapore, India og Kina. 21 skip er under bygging ved eget, eller eksterne verft, fram til 2014.
Siden 2006 har verftet i Leirvik, Havyard Ship Technology, bygd 16 skip av Havyard designTM derav det siste; ”Sjoborg” til færøyiske Supply Service som ble døpt i strålende vårvær i Bergen sist helg. Dette skipet vart levert en uke før kontrakt.
I fjor ble fire båter levert fra verftet derav de to subsea-fartøyene ”Havila Subsea” til Havila Shipping og ”Seven Havila”, et Havyard 858 DSV-design til Havila Shipping og Subseas 7 som ble kåret til årets offshorefartøy under OSJ-konferansen i London i fjor. I tillegg ble PSV-en ”Saeborg” levert til Supply Service og fiskefartøyet ”Artus” til Brattholm Invest.
Lyse fremtidsutsikter
Også ordresituasjonen i konsernet er god, og samlet ordrereserve i alle forretningsområdene i konsernet er på 2,5 milliarder kroner. Inkludert i denne ordrereserven er seks nye skip som skal leveres fram til september neste år. Blant disse er den siste storsigneringen; Havyard 857, et subsea-fartøy til Forland Shipping som skal leveres høsten 2013.
Og Havyard-direktøren har da også stor tro på en positiv utvikling i årene som kommer.
–Slik jeg ser det er det gode utsikter fremover både for offshorebransjen og for skipsbygging i Norge. En av årsakene til dette er at Regjeringen har gjort en del positive tiltak for å sikre like konkurransevilkår for de norske aktørene i den maritime næringen, sier administrerende direktør i Havyard Group AS, Geir Johan Bakke.