Havyard har skrevet kontrakt på levering av 1 + 1 Havyard 832 L PSV til Sartor Offshore
Havyard Ship Technology AS har signert kontrakt med Sartor Offshore AS om levering av et Havyard 832 L plattform forsyningsskip med ytterligere ett skip i opsjon. Skipet skal bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn og skal leveres i januar 2012. Opsjonen er planlagt levert i juni 2012. Kontraktsprisen for nybygget er i overkant av NOK 300 millioner. Det første skipet vil få nybygg nr. 103.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard 832, utviklet av Havyard Design & Engineering har blitt en stor suksess for Havyard Group og rederne som har bestilt dette designet. Denne kontrakten, som er på et Havyard 832 L plattform supplyskip er den ellevte i rekken av denne designtypen. Havyard 832 har definert et nytt segment av mellomstore plattform supplyskip og tilbyr større lastekapasiteter, større fleksibilitet, bedre sjøegenskaper og lavere brennstofforbruk enn konkurrerende design. Beviset på dette er at nesten alle av de kontraherte Havyard 832 har lengre kontrakter og veldig positive tilbakemeldinger fra rederi og mannskap om egenskapene til skipene som er satt i drift. Dette gjenspeiler seg også i den høye annenhånds markedsverdien på skipene.
Rederiet som har bestilt skipet er Sartor Offshore AS. Selskapet har som målsetning å være blant de ledende i MRV og PSV segmentet og har et ambisiøst program for å fornye flåten de neste årene. Sartor Offshore opererer i dag totalt 24 offshore fartøy og har over 600 ansatte. Hovedkontoret for selskapet ligger på Sotra og de har i tillegg et eget driftsselskap i Aberdeen.
Vi forventer at aktiviteten skal ta seg opp, og behovet for denne type fartøy vil øke i årene fremover. Dette sammenfalt med et fornyelsesbehov både i vår egen og i PSV flåten generelt gjør at dette er en riktig beslutning. Fartøyet har høyeste miljøklasse, NOFO 2009 og passer inn i vår strategi med å øke vår andel av PSV fartøy.
Vi er også glade for å kunne bygge i Norge som igjen viser at verftene her er konkurransedyktige ikke minst på design, kvalitet men også pris sier Roy Wareberg, administererende direktør i Sartor Offshore AS
Havyard 832 L er en videreutvikling av de tidligere Havyard 832 som er designet og levert. Erfaringen fra de tidligere designene og tilbakemeldinger fra verft og rederi gjør at Havyard 832 L blir et enda mer markedstilpasset og byggevennlig design. De gode egenskapene fra de forrige skipene blir videreført og videreutviklet med hensyn på driftsøkonomi, stor, fleksibel kapasitet til å frakte mange lasttyper, god komfort for mannskapet og å redusere påvirkningen på det ytre miljø (Clean Design, optimaliserte skroglinjer, diesel-elektrisk framdrift, katalysatorer, etc.). Havyard 832 L er en stor PSV godt utrustet for å kunne tilby tjenester til de fleste typer service- og forsyningsoppdrag til offshore oljeindustri. I tillegg til stor, fleksibel lastekapasitet vil skipet blant annet bli utrustet for oljevernberedskap (NOFO 2009).
I tillegg til at Havyard Design and Engineering skal levere design og Havyard Ship Technology avdeling Leirvik skal bygge skipet skal Havyard levere en rekke andre produkt og tjenester til prosjektet:
- Detaljengineering og arbeidstegninger
- Elektroengineering
- Elektroinstallasjon
- Havyard IASTM og PMS
- Havyard ConceptBridgeTM
- Havyard Bridge Watch System
- Havyard Multi Control System
- Havyard Communication, Information & Entertainment System
- Havyard Life Cycle ServiceTM
Skipet har følgende hoveddata:
Loa: 86 m
Bredde: 17,6 m
Dødvekt: 4200 tonn
Dekksareal: 900 m2
Fart: 15 knop
Innredning: 25 personer
Det er veldig gledelig at Sartor Offshore velger Havyard som designer og bygger når de nå skal utvide sin flåte av plattform forsyningsskip. Vi er avhengige av krevende kunder for å utvikle oss og det er bra for oss å få impulser fra nye kunder i tillegg til de gode vi har fra før. Det er selvsagt også veldig flott å sikre beskjeftigelsen ved vårt verft i Leirvik slik at vi har kontinuitet til å fortsette å utvikle kompetanse og anlegg der. Havyard 832 har blitt en stor suksess for oss og vi ser at utviklingsarbeidet vi har lagt ned i dette designet betaler seg. Vi har lykkes med å utvikle en moderne, miljøvennlig og konkurransedyktig PSV som er ettertraktet i markedet både hos redere og befraktere sier konsernsjef Geir Johan Bakke i en kommentar.