Havyard selger brønnbåter
Havyard Group skal levere et Havyard 587-design til Fosnavaag Shipping med opsjon på levering av ett til. Designet blir karakterisert som fremtidens brønnbåt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard Group AS, som har base i Fosnavåg på Sunnmøre, skal dermed levere et design til et selskap i same kommune. Fosnavaag Shipping har fra før brønnbåtene “Viktoria Viking” (1000 m3), “Viktoria Lady” (1000 m3) og “Gripfisk” (600 m3) i tillegg til reketråleren Remøy og kystvaktskipet KV Aalesund. Selskapet, som startet opp i 2006, har 70 ansatte derav fire i administrasjonen.
NYTT TANKSYSTEM
Daglig leder i Fosnavaag Shipping,Olav Remøy, er svært fornøyd med at de nå har landet på valg av design og har stor tro på at tiden nå er inne for å satse på nybygg.
–Brønnbåt-bransjen har vært en spennende bransje å gå inn i, og vi har stor tro på at det også er en bransje med gode framtidsutsikter. Det siste halvannet året har vi vurdert mulighetene til å bygge en ny brønnbåt, og vi har brukt mye tid på å utvikle det rette designet og velge de beste løsningene siden vi mener at det har vært en del forbedringspotensiale på dette området. Og selv om det er ein båt med stor kapasitet vi nå skal bygge har vi vært mer opptatt av kvalitet enn av mest mulig kapasitet.
-Vi har videreutviklet systemet vi har om bord i «Viktoria Lady» som er den eneste båten med sirkulære tanker, et system som blant annet gjør at kvaliteten på vannet blir svært god, sier Olav Remøy som også synes det er svært hyggelig at utviklingen av det nye designet har vært mulig å gjøre i samarbeid med et selskap fra samme kommune.
Remøy opplyser at selskapet nå er i sluttforhandlinger med et verft om bygging av brønnbåtene. Det er lagt opp til at det første skipet skal være ferdigbygt i løpet av januar 2014 med opsjon på levering av ett fartøy til seks måneder senere.
SET EIN NY STANDARD
Designer ved Havyard Design & Engineering(HDE) i Fosnavåg, Kjetil Myren, opplyser at Havyard 587 foreløpig er det største i en serie brønnbåt-design som er utviklet i tett samarbeid med Fosnavaag Shipping.
Fartøyet har tre store sylindertanker for levende fisk med en total kapasitet på hele 3250 kubikk. Skipet er nesten 85 meter langt og har plass til et mannskap på 12 personer.
-Havyard 587 vil inneholde det ypperste innen brønnbåtteknologi som vil sette en ny standard for skånsom og miljøvennlig transport og behandling av levende fisk. De sylindriske lastetankene, og det effektive filter- og vannbehandlingsutstyret, gjør det mulig med lukket transport over lengre avstander og med større fisketetthet, opplyser designeren som også understreker at skroglinjene og fremdriftsmaskeneriet er utformet for høy toppfart og driftsøkonomisk normalfart.
IMPONERTE MINISTEREN
At Havyards er inne på noe spennende når det gjeld brønnbåt-satsingen kom også tydelig frem da fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen var på besøk hos Havyard Group tidligere i vår. Da presenterte Myren og HDE-sjef Stig Magne Espeseth de nye designene, og ministeren, som sellv driv stort innen oppdrett, var imponert og viste stor interesse for de nye løsningene og fartøyene.
Stig Magne Espeseth er svært tilfreds med at de nå har kommet i land med en brønnbåt-kontrakt. -Det er det første brønnbåt-designet vi leverer, og dette er noe vi har arbeidet både lenge og grundig med å få til. Designet er basert på de erfaringene rederiet har med sine tre andre brønnbåten, og vi mener dette her er framtidens brønnbåt, sier HDE-sjefen.
Fakta Havyard 587
Lengde: 84,6 m
Bredde: 16,9 m
Kapasitet: Tre sylindertanker på totalt 3250 kubikk
Hovedmaskin: 3000 kW
Mannskap: 12 personer