Sterke tall fra Havila Shipping
Børsnoterte Havila Shipping ASA hadde et resultat før skatt på 33 millioner kroner i 2. kvartal, 45 millioner kroner bedre enn samme kvartal i 2012. Etter at halvparten av 2013 er tilbakelagt er resultatet før skatt på 13,4 millioner, mot minus 14,4 mill etter 2. kvartal i 2012.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Selskapet har nå 27 moderne skip i flåten. I 2012 hadde de på det meste 29. Til tross for reduksjon i antall skip er driftsinntektene omtrent 15 millioner høyere i 2. kvartal 2013 enn i samme kvartal 2012. Etter hjemkjøp av en rekke skip har leiekostnadene blitt redusert med 55 millioner sammenlignet med de to første kvartalene i 2012. EBITDA-marginen var på 50% i 2 kvartal 2013 mot 41% i samme kvartal 2012.
Administrerende direktør Njål Sævik er ganske fornøyd med resultatet i 2. kvartal:
”Vi begynner å få betaling for det arbeidet som er gjort for å få opp lønnsomheten. Vi har jobbet målbevisst med å få ned både drifts- og finans-kostnadene de siste årene. Vi har en meget konkurransedyktig flåte med nye skip, som gjør at vi står godt rustet for fremtiden,” sier Sævik.
Uavhengige meglere har satt en pris på Havila-flåten til 8,4 milliarder kroner. Gjelden i selskapet er 6,1 milliarder kroner. Den verdijusterte egenkapitalverdi på 95 kroner per aksje; mens aksjen i går ble aksjen handlet til circa 30 kroner.
Driftsmarginene mellom fartøysklassene går fra 26 % på PSV-skipene til henholdsvis 36% på de ”norske” ankerhåndtererne (AHTS) og 68% på de ”asiatiske” AHTS’ene til 54% på subsea-skipene.
Spotmarkedet for offshore service fartøyer var i 2. kvartal omtrent som forventet. Utnyttelsen var 94 % i 2. kvartal for flåten totalt. Havila Shipping har allerede sikret seg god utnyttelse for de kommende 18 månedene.
Njål Sævik ser optimistisk på fremtiden:
”I Subsea ser vi at etterspørselen etter skip er god ettersom aktiviteten er økende. I PSV-segmentet ser vi at Brasil er ”tilbake”, at det er stor aktivitet i kontraktsmarkedet og at den store flåteøkningen er blitt godt absorbert av markedet. For AHTS-skipene er det fortsatt et usikkert marked, men et lyspunkt er at tallet på rigger øker i Nordsjøen,” understreker han.
I løpet av de første seks månedene i 2013 hentet det Fosnavåg-baserte rederiet inn nye kontrakter for 2,6 milliarder kroner. Havila Shipping ASA har nå kontraktsreserver (backlog) på omtrent 4 milliarder kroner. Regner man med opsjoner, er den på 6,2 milliarder kroner.
DETTE ER KONTRAKTENE I 2013
• I dag: Havila Faith og Havila Borg for 350 millioner.
• 23. april: Havila Harmony og Havila Phoenix: 425 millioner kroner
• Havila Phoenix syv års kontrakt med Deepocean med opsjon på 4 x 1 år
• Havila Subsea forlengelse av kontrakt med Subsea 7
• Havila Mars og Havila Mercury med Statoil for henholdsvis 3 år og 3 x 1 års opsjoner og 1 år og 1 års opsjon
• Havila Clipper og Havila Crusader med Statoil for 4 måneder pluss 4 x 1 måneders opsjoner og 6 måneder pluss 2 x 3 måneders opsjoner
• Havila Princess med Petrobras for 4 år med opsjon på ytterligere 4 år
I tillegg har Havila Shipping ASA solgt Havila Runde med en likviditetseffekt på 30 millioner kroner.