Økt inntekt og driftsoverskudd for Havila
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fosnavåg-rederiet Havila Shipping ASA økte inntektene med 40 millioner kroner og driftsresultatet (EBITDA) med nesten 17 millioner kroner i første kvartal 2015 sammenlignet med første kvartal 2014. De totale inntektene var 418 millioner og driftsoverskuddet 200 millioner kroner.
Selskapet klarte i første kvartal å få forlenget den faste kontrakten med Shell for Havila Borg med ett år. Kontraktsdekningen fortsetter å være blant de aller høyeste, om ikke den høyeste, av de større offshore rederiene. Med kun fire skip i spotmarkedet ved utgangen av første kvartal, er de resterende 23 skipene på faste kontrakter.
Det børsnoterte selskapet havner likevel med et minusresultat på 60,7 millioner. Det som trekker resultatet ned er finansposter og urealiserte valutatap.
De gode nyhetene er:
* Kontraktsforlengelse på ett år for Havila Borg etter at Shell tiltrådte den første av tre opsjoner på forlengelse inntil 3 år.
* Flåteutnyttelse på 93 prosent
* Bedre spotmarked i februar og mars sammenlignet med fjoråret
* Nedbetaling av bankgjeld og refinansiering av banklån til gode betingelser.
* 40 millioner høyere inntekter enn på samme tid i fjor.
* 16 millioner kroner bedre driftsresultat enn i fjor.
De viktigste negative faktorene som drar tallene i minus er finanskostnadene og urealiserte valutakostnader.
Adm.dir. i Havila Shipping ASA, Njål Sævik, er rimelig fornøyd med tallene: ”Vi gjør det bra på driftssiden. Jeg er fornøyd med at vi slår fjorårets første kvartal. De urealiserte valutatapene vil komme tilbake over tid – og har i så måte liten betydning annet enn at de skjemmer resultatet. Jeg er også fornøyd med at vi fikk på plass kontraktsforlengelsen med Havila Borg. Vi har de siste par årene kjørt et forsiktig løp med lengre kontrakter for en stor del av flåten. Det er jeg i den nåværende situasjonen glad for at vi bestemte oss for å gjøre, understreker Njål Sævik.
Sævik regner med at det blir utfordrende de neste to-tre årene, men mener også at det er i slike tider man skaper grunnlaget for bedre lønnsomhet og forbedret konkurranseevne når tidene igjen blir bedre.
”Dette er ikke tidene for å satse hardere på spot-markedet. Jeg er fornøyd med at vi er blant de som har den laveste andelen av flåten i spot-markedet. Vår høye, faste kontraktsdekning gir oss større sikkerhet og forutsigbarhet, sier Njål Sævik.
Han mener bestemt at Havila Shipping er i en god posisjon for å være blant de rederiene som kommer styrket ut av denne krisen.