Wärtsilä leverer framdrift til ytterligere to gassdrevne offshorefartøy i Mexicogolfen
Denne siste kontrakten kompletterer Harvey Gulfs ordre fra oktober 2011, der Wärtsilä fikk i oppdrag å utstyre det første gassdrevne offshorefartøyet under amerikansk flagg. Kontrakten viser videre at overgangen til flytende naturgass (LNG) som marint drivstoff i USA har begynt. LNG-drevne fartøy gir både lavere driftkostnader og betydelige miljøgevinster.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wärtsilä har inngått kontrakt med Harvey Gulf International Marine på levering av integrert fremdriftssystem til ytterligere to gassdrevne offshore servicefartøy (OSV). Ordren gjør at Harvey Gulf nå har en flåte på fire gassdrevne offshore servicefartøy i bestilling, noe som gjør selskapet til verdens nest største operatør av denne typen skip. Wärtsilä skal levere et integrert system som inkluderer dual-fuel-maskineri, elektro- og automasjonspakke, komplett propulsjonsanlegg, samt system for lagring og håndtering av LNG. Lagringskapasiteten for LNG gir skipet nok drivstoff til mer enn en ukes operativ drift.
- Harvey Gulfs beslutning om å bli ledende innen rene operasjoner i Mexicogolfen har blitt meget godt mottatt hos oljeselskapenes ledere, og var drivkraften for å øke flåten med ytterligere to LNG-drevne dual-fuel-skip. Disse fartøyene vil, i likhet med de to søsterskipene, møte både dagens høyeste utslippskrav og enda høyere krav i framtiden. Vi anerkjenner regjeringens sterke holdning til miljøvern i kjølvannet av oljeutslippet, og gjør vårt for å svare på dette og støtte våre kunders miljøforpliktelser, sier Shane J. Guidry, administrerende direktør i Harvey Gulf.
- Denne kontrakten bekrefter Wärtsiläs ledende posisjon som leverandør av komplette løsninger for gasselektrisk framdrift. Harvey Gulfs opprinnelige bestilling av komplette, integrerte løsninger fra Wärtsilä har lagt til rette for et utmerket samarbeid mellom Harvey Gulf, STX USA Marine, Trinity Offshore og Wärtsilä. Utfordringene med å bringe ny teknologi til det amerikanske markedet blir effektivt håndtert, og dette sterke samarbeidet mellom leverandørene vil sikre at Harvey Gulf får levert førsteklasses fartøy for miljøvennlig, trygg, effektiv, stabil og konkurransedyktig drift. Kontrakten på ytterligere to LNG-drevne skip viser videre at Harvey Gulf er en industrileder, og at overgangen til flytende naturgass som marint drivstoff i USA har begynt, sier Halvor Økland, Business Sales Manager, Offshore i Wärtsilä Norway. Wärtsilä Norway skal levere elektro- og automasjonssystemene til de to nye skipene.
- Vi er vitner til et ekte paradigmeskifte, og det er en svært spennende tid for LNG-drevne skip i Mexicogolfen. For årtusener siden kom skiftet fra årer til seil, for to hundre år siden var det fra seil til damp, for hundre år siden fra damp til diesel, og nå er det en ny æra for gass. Vi er glade for å fortsette som en partner til Harvey Gulf når de nå bekrefter sin forpliktelse ved å utvide sin moderne flåte med flere trygge og rene LNG-drevne skip, sier John Hatley, Vice President Ship Power i Wärtsilä North America.
Økonomi, stabilitet og vinnende prosjektstrategi i én integrert LNG-løsning
Wärtsilä har vært ledende i utviklingen av svært effektiv dual-fuel motorteknologi. Denne teknologien gjør at den samme Wärtsilä 34DF-motoren kan kjøre på enten gass eller diesel, og fullt ut tilfredsstille utslippskravene til US Environmental Protection Agency (EPA). Dual-fuel-funksjonen innebærer at miljøbelastningen blir minimert når motoren kjører i gassmodus, siden utslippene av nitrogenoksider (NOx) blir redusert med rundt 85 prosent sammenlignet med dieseldrift, svoveloksidutslippene (SOx) elimineres fullstendig da gass ikke inneholder svovel, og utslippene av CO2 også blir redusert. Naturgass gir heller ikke noen restprodukter, og derfor blir utslippene av partikler praktisk talt ikke-eksisterende.
Shippingindustrien finner driftsbesparelsene som gass gir svært overbevisende. Når man sammenligner prisnivåene på ulike typer brensel, og spesielt marine drivstoff med lavt svovelinnhold, er gass et åpenbart økonomisk alternativ. På samme måte blir de betydelige miljøgevinstene med LNG-drivstoff stadig viktigere. Med flere tiårs erfaring fra utvikling og bruk av naturgassmotorer i både kraftproduksjon og marine industrier, er Wärtsilä verdensledende innen denne avanserte teknologien. Wärtsiläs dual-fuel-motorer, som brukes i både landbaserte og marine applikasjoner, passerte nylig hele fem millioner timer driftstimer – en betydelig milepæl.
Offshore servicefartøy, som sørger for helt nødvendige forsyningstjenester til olje- og gassplattformer, krever en høy grad av redundans og operasjonell stabilitet. Wärtsiläs integrerte framdriftsløsning inneholder selskapets unike Low Loss Concept (LLC) for distribusjon av elektrisk kraft. LLC gir økt effektivitet, redundans og pålitelighet, som alle er viktige egenskaper for et moderne offshorefartøy.
Den integrerte løsningen inneholder også et komplett system for lagring og håndtering av LNG. Dette er et teknologiområde Wärtsilä har gått inn i ganske nylig, og oppkjøpet av Hamworthy for litt siden styrker Wärtsiläs portefølje for gassystemer ytterligere - og gjør Wärtsilä i stand til å bli en stor løsningsleverandør i markedet for gassdrevne skip.
Tilnærmingen med integrerte løsninger er et redskap for vellykket gjennomføring av komplekse prosjekter.