Etablerer maritimt digitalt museum for fremtidige generasjoner
– Vi er stiftet, jubler intiativtaker og primus motor i Maritim Industrihistorisk Forening (MIHF), Halvard Olafsen, til Skipsrevyen. Han vifter entusiastisk med stiftelsesprotokoll og vedtekter etter at første styremøte i MIHF er avholdt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Halvard Olafsen siterer fra vedtektenes pkt. 2: “MIHF skal arbeide for god og formålstjenlig registering av den rike norske maritime industrihistorie gjennom samling og katalogisering av bilder og data om norsk maritim industrihistorie, i nært samarbeid med aktuelle industribedrifter.”
– Formålet er å gjøre alt dette materialet tilgjengelig for allmennheten, poengterer Olafsen. – MIHF skal også være et forum med faglig og sosialt innhold.
Med seg i det første styret har han en rekke kjente navn fra næringen. Jan Kr. Balstad (FAFO), Johannes D. Neteland (TTS), Ole-Kristian Fotland (Jets), Jan Hansen (Teamtec), Tone E. Kleven (MaritimeEnergy), Asle B. Strønen (Skipsrevyen) og Helge Grobæk (Maritimt Forum).
– Fra introduksjonen av prosjektidéen i fjor høst og frem til i dag, har jeg jobbet med markedsføring av prosjektet mot industrien og andre interessenter, forteller Halvard Olafsen. Han trekker frem kontakten med Norsk Kulturråd, KulturIT og Teknisk Museum, bare for å ha nevnt noen. Blant andre har ledelsen i Teknisk Museum bekreftet at de ser samarbeidsmuligheter og synergier mellom museets arbeidsfelt og MIHFs intensjon.
På spørsmål om hvordan foreningen konkret skal formidle bilder og data ut til skoler, media og myndigheter, svarer Olafsen at dataprogrammet “DigitaltMuseum” mest sannsynlig vil tilfredsstille foreningens krav til et “Maritimt Digitalt Museum”. – Man kan gå inn på nettsiden oslobilder.no som er basert på plattformen til DigitaltMuseums programvare og få et inntrykk av hvilke muligheter som finnes, svarer Olafsen.
– Når er foreningen klar til avspark og på luften med sitt digitale museum?
– Nå, etter vårt første styremøte, følger vi en definert tidslinje hvor vi er i en fase med aktiv nettverksbygging og sikter oss inn på lansering på Nor-Shipping 2013, forteller Olafsen. Han forklarer at dette er en ambisiøs plan som ikke bare forutsetter at bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner selv digitaliserer sine bilder og gjør dem tilgjengelig på foreningens nettside, men også at man får på plass et tilstrekkelig antall sponsorer og støttespillere.
– Vi bygger opp en stamme av oppmenn som blir ansvarlige for hver sine regioner. Disse skal drive informasjonsarbeid overfor maritime virksomheter, skoler, potensielle sponsorer og lignende. De skal arbeide på frivillig basis og vil være viktige elementer i kabalen med å få MIHF opp og stå. Er det noen som føler seg kallet til jobben, hører jeg gjerne fra dem!
Oppmennene skal både motivere lokale virksomheter til å digitalisere sine historiske bilder og legge dem inn på Maritimt Digitalmuseum, og søke i sine nærområder etter økonomiske støttespillere.
På styremøtet vedtok man at kontingenten for personlig medlemskap skal være kr 300,- per år og kr 1500,- per år for bedriftsmedlemskap. Men det er selvsagt gratis å laste opp bilder på det digitale museet og å bruke informasjonen derfra.
– Husk, understreker Halvard Olafsen, – dette er et felles dugnadsprosjekt som er avhengig av lokale initiativ for å være levedyktig. Med sin livslange erfaring fra norsk og internasjonale maritim virksomhet, er han bevisst på næringens betydning for dagens Norge. – Som nasjon har vi utviklet oss parallelt med den teknologiske og økonimiske utvikling i maritim sektor, forteller han. – Det er derfor viktig at vi sammen tar et løft for å sikre de visuelle minnene fra denne spennende tiden for fremtidige generasjoner.
Det er allerede en rekke lokale ildsjeler som lager museer og utstillinger tuftet på industrihistoriske utviklingstrekk, men det er ingen felles og nasjonal satsing på dette. – Styret i Maritim Industrihistorisk Forening ønsker å gjøre noe med dette og sikre den billedmessige kulturskatten for fremtidige generasjoner, avslutter ildsjelen fra Finstadjordet ettertrykkelig.
Skipsrevyen har et omfattende bildearkiv etter mer enn 40 års virke. – I nr. 8/1977 omtalte vi overleveringen av fiskefartøyet “Leinefisk”, av den såkalte “Joffre”-typen, fra Fiskerstrand Verft A/S til P/R Arnt Leinebø, Leinøy (se også side 108 i denne utgave), forteller Asle B. Strønen. – Bildet som ble publisert i forbindelse med omtalen vår, viser fra venstre reder Ivar Leine, hans kone Astrid og sønnen Hallvard, gudmor Liv Leinebø, disponent Per O. Fiskerstrand og gudmorens foreldre Lotte og Arnt Leinebø, sistnevnte skipper og reder for nybygget.
For de historisk interesserte blant våre lesere siterer vi fra omtalen: “Gudmor for “Leinefisk” var unge Liv Leinebø, datter av Arnt Leinebø. Det er i år 60 år siden Emil Leinebø og hans yngre bror, Paulus, sammen med søskenbarnet Alfred Leine fikk 49-fotingen “Norden 3” bygget i tre på Vestnes, – forlenget i 1939. Neste generasjon, Arnt som er sønn av Paulus, og Ivar som er sønn av Alfred, kom til og overtok etter hvert, og båten gjennomgikk en omfattende ombygging i 1955. I 1966 overtok de byggenr. 14 fra Smedvik Mek. Verksted A/S, havaristen “Norleif”, som var berget med plastkuler av M.J. Ødegaard A/S Bergingsselskap etter forlis. Det ble foretatt en omfattende ombygging av “Norleif” ved Hatlø Verksted A/S, og fartøyet fikk navnet “Leinefisk”. Denne båten har nå fått navnet “Senior”.”
– Denne type bilder er selvsagt noen av de utallige motivene som bør digitaliseres og deles på nettportalen til Maritim Industrihistorisk Forening, oppfordrer Strønen til slutt.
Foreningens nettside er foreløpig under konstruksjon, men vil få adressene maritimindustrihistorie.no/mihf.no Halvard Olafsen kan kontaktes på halvard@btit.no / 9077 4218