Ny finansieringspakke sikrer brønnbåtrederiet Sølvtrans
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De to konkurrerende bankene DnB og Nordea har sammen med GIEK/Eksportkreditt Norge sydd sammen en ny finansieringspakke for Sølvtrans-flåten av brønnbåter.
Adm.dir. Roger Halsebakk i det børsnoterte Sølvtrans ASA fastslår at den nye finansingspakken gir Ålesundsrederiet anledning til ytterligere å styrke og befeste sin stilling som et av de ledende brønnbåtrederiene i verden.
Ifølge Roger Halsebakk innebærer den nye flåtefinansieringen refinansiering og opplåning av selskapets flåte på 13 brønnbåter, garantier, byggelån og langtidsfinansiering av skip under bygging. Rederiet har p.t. ett skip under bygging i Spania. Avtalen vil også gjøre det mulig å finansiere ytterligere to nybygg i tilfelle rederiet skulle bestemme seg for å kontrahere disse.
All langtidsfinansiering fra DnB og Nordea er basert på banklån til ordinære markedsmessige betingelser.
De to storbankene danner et konsortium hvor begge bankene har en eierandel på 50 prosent hver i refinansieringen av eksisterende flåtelån. I tillegg deltar GIEK og Eksportkreditt Norge i langtidsfinansieringen av det nye skipet M/S «Ronja Polaris» (omtalt i Skipsrevyen 6/2013) som ble levert høsten 2013, samt skipet M/S «Ronjafisk» som skal leveres til høsten i år fra et spansk verft.
Den nye låneavtalen har en samlet ramme for langtidsfinansiering av eksisterende og nye skip på 1,3 milliarder kroner. I tillegg kommer en ramme for garantier og byggelån knyttet til skip under bygging. Tilbakebetalingstiden på lånene er satt til henholdsvis 12,5 år for eksisterende flåte, og 15 år for nye skip. Låneavtalen inkluderer også finansiering av Sølvtrans sine to skip i Chile. – Refinansieringen og opplåning styrker rederiets likviditet betydelig, pongterer Roger Halsebakk.
– Denne finansieringen gir oss finansiell forutsigbarhet og trygghet for fremtiden, sier Halsebakk videre. – Vi har nå muligheter til å fortsette konsernets vekst og ta ytterligere markedsandeler.
– Oppdrettsindustrien i Norge og Chile trenger flere moderne brønnbåter med lukket teknologi, slik at man reduserer smittfaren. Vi er med denne finansieringen rustet til å møte våre kunders behov i så måte, sier Roger Halsebakk til slutt.