Flagget hjem sitt tredje skip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hagland Shipping har lenge hatt ønske om å registrere lasteskipene sine i Norge. Fredag markerte rederiet at Hagland Bona har fått norsk flagg.
Haugesundsrederiet Hagland Shipping sine frakteskip går med last til havner i både Norge og Europa. Grunnet fartsområdebegrensninger for skip som driver fraktefart mellom norske og europeiske havner, har ikke Hagland Shipping hatt mulighet til å registrere de fem skipene de eier i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) tidligere.
Da det ble åpnet for at NIS-skip innen fraktefart kunne seile mellom norske havner som en del av en europeisk rute, var Hagland kjapt ute med å omregistrere skipene Hagland Saga, Hagland Borg og Hagland Bona fra Malta og Gibraltar til Norge. Fredag 27.mai ble omflaggingen av sistnevnte feiret med en markering hos FMC Biopolymer, der Hagland Shipping er engasjert i transport av tare.
– Endring av fartsområdet er noe vi har kjempet for siden NIS ble innført i 1987. Så vi er glade for at vi nå har mulighet til flagge norsk, sier Arne W. Aanensen, som leder selskapet sammen med sin bror Knut W. Aanensen. Rederiet har også inngått avtale om å kjøpe bulkskipet Hagland Captain, som de tidligere har hatt leiekontrakt på. Ved overtagelsen i juni vil også dette skipet registreres i NIS, slik at det blir det fjerde av Hagland Shippings skip med norsk flagg og Haugesund som hjemmehavn.
– Vi er litt patrioter, og synes det er hyggelig å bidra til vekst i den norskregistrerte flåten. Det er viktig at Norge er en stor sjøfartsmyndighet som har innflytelse når det gjelder internasjonale regelverk. Dessuten er det en stor fordel å ha nærhet til myndighetene, sier Knut W. Aanensen.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen var gjest under flaggheisingen på Hagland Bona. Han er svært glad for at fartsområdeendringene har ført til en øke i NIS-flåten.
– For den samlede maritime næringen er det viktig å ha en stor flåte under norsk flagg. Når Sjøfartsdirektoratet jobber opp mot internasjonale organisasjoner som fastsetter regelverk som påvirker næringen, er det slik at størrelsen teller, sier Akselsen. Kilde: Sjøfartsdirektoratet.