"Normand Oceanic" Foto: Harald Valderhaug

Nybygg nr. 730 fra STX OSV Brattvaag til Solstad Rederi døpes lørdag.

Fartøyet, som får navnet "Normand Oceanic", er et stort konstruksjonsskip av typen OSCV 06L CD med en lengde på 157 m og bredde på 27 m. Bruttotonnasjen er på hele 16511 tonn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

“Normand Oceanic er så langt det største skipet som er bygd av Solstad Offshore, og med en offshorekran på 400 tonn og lugarkapasitet til 140 personer, er skipet en fremtidsrettet satsing innenfor vårt marked. Vi er glade for å kunne utvide flåten vår med nok et moderne og avansert konstruksjonsskip, og ser frem til å sette skipet i drift. Vi vil også rose STX OSV for godt samarbeid og for å ha gjennomført byggeprosjektet i henhold til plan” sier Lars Peder Solstad.
Skipet er bl.a. utstyrt med nyvinningen “Green Pilot” et energistyringssystem fra STX OSV Electro, som muliggjør best mulig utnyttelse av drivstoff og samtidig minimaliserer negativ påvirkning av miljøet. Se mer informasjon om Green Pilot vedlagt i "vedlegg-boksen" i venstre kolonne.

Skipet er designet av STX OSV Design i Ålesund, og har vist svært gode resultater i tester ved kai og til havs. Det er støy‐ og vibrasjonssvakt og har gode arbeidskapasiteter. Dette kommer mannskapet til gode ved bedre arbeidsmiljø og omgivelser.

Verftsdirektør Petter Alvestad ved STX OSV Brattvaag sier: “Vi er glade for å kunne levere enda et nytt og topp moderne skip til Solstad Rederi, under et år siden forrige leveranse. Utrustningen har vært omfattende, med mye stort og tungt utstyr. Flere av de løftene har vært på 200 ‐ 300 tonn, noe som krever god koordinasjon mellom alle som arbeider om bord. Det synes jeg vi har fått til på en meget god måte for alle parter.”

Skroget ble levert av STX OSV Tulcea, mens utrustningen er utført ved STX OSV Brattvaag.