©Rolls-Royce

Simon Møkster Shipping bestiller nytt Rolls-Royce fartøy

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rolls-Royce har signert en kontrakt med det spanske verftet Gondan om bygging av et nytt plattform forsyningsfartøy til det norske rederiet Simon Møkster Shipping.  Verftet har allerede et tilsvarende fartøy for samme rederi under bygging, med forventet levering i august.

Det nye fartøyet av typen UT 776 WP vil ha leveranser fra Rolls-Royce til en samlet verdi på 110 millioner kroner. Det inkluderer design samt en omfattende pakke med integrerte utstyr.

”Wave piercing”-designet fra Rolls-Royce gjør det mulig å skjære gjennom bølgene i tøffe værforhold, noe som bidrar til mer konstant fart, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet. Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i Nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009 brannslukningsutstyr (FiFi II). Det vil også bli utstyrt med Rolls-Royce Unified Bridge, som vil gjøre skipsbroen til den mest moderne som finnes i dag.

– Det er veldig hyggelig at Simon Møkster Shipping og Gondan velger oss igjen. Vi jobber godt sammen med det første fartøyet som nærmer seg levering, og ser frem til å fortsette samarbeidet. Det er også oppmuntrende og se hvor raskt vårt wave piercing design blir akseptert i markedet som en effektig løsning for eierne, sier salgsanvarlig Hans Robert Almestad hos Rolls-Royce.

Utstyrpakken som Rolls-Royce skal levere omfatter også hovedmaskineri, Azipull propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon- og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri inkludert ASFA system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten, samt tørrbulkanlegg.

Det nye fartøyet skal være klart til levering i 2016. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og har et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.