Golden Energy bygger Ulstein-design i Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Golden Energy Offshore i Ålesund har inngått en byggekontrakt med Nantong Rainbow Offshore & Engineering Equipment Co i Kina for bygging av to PSVer av Ulstein PX121H design. Inkludert i kontrakten er også opsjoner på ytterligere to fartøyer. De to faste ordrene har levering fra verftet i første og andre kvartal 2016.
Fartøyene er 83,4 meter lange, 18 meter brede og har en dødvekt på 4000 tonn. De har også et ekstra dekk i innredningen. Skipene vil ha DP-klasse 2, oljeoppsamling og Fi-Fi.
De mellomstore PSVene har et dekksareal på omtrent 850 kvadratmeter, plass til et mannskap på 30 personar, og vil bli bygget i samsvar med IMO sin SPS-kode (Special Purpose Ships).
Nybyggene forberedes for en AHC-kran (aktiv heave-kompensert) med opp til 67-tonns kapasitet, og et mesanindekk for ROVer. Dermed kan skipene enkelt tilpasses eksempelvis IMR, ROV-støtte, grøfting og lett konstruksjonsarbeid.
– Golden Energy Offshore er et fullintegrert rederi som holder til i Ålesund. Vi utfører selv all oppfølging av skipene og mannskapene våre, og vi ser frem til å gjennomføre og fullføre dette prosjektet sammen med byggeverftet og Ulstein. I tillegg til design, leverer Ulstein også en vesentlig pakke som inkluderer utstyr, byggeoppfølging og igangsetting og testing av utstyr, noe som har vært en utløsende faktor og et vilkår fra oss for å kunne gå inn på denne fartøyserien. Der er også annet norsk utstyr om bord, blant annet innredning som blir levert fra, og i henhold til, Norsk standard, sier Per Ivar Fagervoll, konsernsjef i Golden Energy Offshore.
– Vi er glade for å kunngjøre denne kontrakten med Golden Energy Offshore som er en ny kunde for oss. PX121-designet har vist seg å bli svært etterspurt på kort tid, og med disse skipene er det kontrahert 24 skip for syv forskjellige rederier, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group.
– Vi vil også understreke at vi er svært glade for at et lokalt rederi har valgt vårt design- og pakkekonsept når de nå bestiller seg nye fartøyer, og setter stor pris på den tilliten de viser oss med det. Vi har satset i Kina over lang tid for å sikre kvalitet og leveringspresisjon for rederier som velger å bygge der, sier Lars Ståle Skoge, salgs- og markedssjef i Ulstein Design & Solutions.