Ombygging til FLNGV
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter å ha lykkes med egenkapital innhenting har Golar LNG Limited inngått avtaler for ombygging av LNG carrier HILLI(*) på 125.000 m3 til Floating Liquefaction Vessel (FLNGV).
Hovedkontrakten ble inngått med Singapores Keppel Shipyard Limited. Samtidig avtalte Keppel en sub-contract with Black & Veatch, et globalt engineering, procurement & construction selskap, som skal fremskaffe sin PRICO teknologi, og utføre dealjert engineering & process design, – og skal videre spesifisere og levere topside utstyr, samt support for FLNGV topsides & liquefaction prosessen.
FLNGV conversion kontrakten er viktig for full implementering av Golars strategi innen flytende LNG produksjon. Ombyggigen er planlagt fullført i februar 2017.
Golar har videre sikret seg faste opsjoner for konvertering av ytterligere to skip som kan ble levert ex yard i 3. kvartal 2017 henholdsvis første kvartal 2018.
HILLI skal leveres til Keppel shipyard i Singapore for ombygging innen 3 til 4 måneder for initiering av fornyelse av nøkkelsystemer ombord, mens topsides blir produsert.
FLNG produksjonsutstyret skal bygges på to nye sponsons som skal forbindes med skipet. Golar LNG forventer at FLNGV conversion skal fullføres og leveres innen ca. 31 måneder.
Dette gjør selskapet i stand til å tilby effektiv og pålitelig LNG produksjonsfasilitet til kundene flere år før potensielle konkurrenter.
(*) HILLI ble opprinnelig bygget i 1975 ved Moss Rosenberg.