19.01.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Knutsen NYK skal ha kontrahert en bøyelaster på 152.000 dwt ved Kinas COSCO Zhoushan verft for levering i 1. kvartal 2017. Skipet får DP2 dynpos anlegg. Samtidig har rederiet inngått langsiktig charter til et internasjonalt oljeselskap for skipet som skal arbeide i brasiliansk farvann.
Tyske Bernhard Schulte kontraherer to serviceoperasjonsskip av SX175-design ved Ulstein. Detaljer vedr. arrangement og utstyr er utarbeidet i samarbeid med Windea Offshore GmbH & Co. KG. Nybyggene skal leveres i 2. kvartal 2016 og 1. kvartal 2017. Skipene blir de første med X-Stern.
Golar LNG er tildelt to time charter avtaler av Nigeria LNG Ltd for skipene Golar Frost og Golar Crystal. C/Pene starter nå i januar og varer ca. 12 måneder. Skipene skal erstatte dagens tre mindre skip.
Dagens Næringsliv opplyser at Knutsen NYK Offshore Tankers har erklært kjøpsopsjon for de fem skipene : Gerd, Karen, Sallie, Jorunn og Jasmine, og at prisen er $295 mill.
Ifølge våre opplysninger alle disse skipene bøyelastere: Gerd Knutsen 146.263 dwt bygget 1996 Harland & Wolff, Karen Knutsen 145.000 dwt bygget 1999 Hyundai HI, Sallie 153.617 dwt bygget 1999 Hyundai HI, Jorunn Knutsen 125.000 dwt bygget 2000 Ast. Sestao og Jasmine Knutsen 148.706 dwt bygget 2005 Samsung. Eierselskap er, ifølge DNV GL, Luky KS for alle skipene.
DOF Subsea AS, et datterselskap av DOF ASA, har blitt tildelt et Letter of Award (LOA) fra et stort internasjonalt oljeselskap i Asia-regionen. Tildelingen gjelder en 7 + 3 år IRM-kontrakt, og det er planlagt å benytte skipet Skandi Hawk til arbeidet. Under kontrakten vil DOF Subsea levere prosjektledelse og ingeniørarbeid, ROV og dykkertjenester. Som en del av kontraktstildelingen vil Skandi Hawk bli solgt fra DOF Rederi AS til DOF Subsea Rederi AS.
Norske båter leverte 2,3 mill. tonn fisk, reker, skalldyr og skjell i 2014 som er 11% mer enn året før. Førstehåndsverdien økte med 12%, til 14,2 mrd. kr. For makrell økte mengden med hele 68%, mens den falt med 19% for sild. (SSB)
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-2 var 15.662 tonn (9.492 tonn uken før) til pris kr. 45,77 (45,57) per kg.
Mens oljeprisen falt under $46 per fat, gjentar både oljeministeren i Kuwait og UAE governor til Opec at de er forpliktet til å opprettholde produksjonsvolumene på nåværende nivåer frem til overskuddet av olje enten absorberes av økt etterspørsel eller blir eliminert. Mange antar at kommentarene er rettet mot USAs skiferproduksjon av olje.
Den amerikanske regjeringen spår at oljeproduksjonen i landet vil stige både i 2015 og 2016 til tross for 60% fall i oljeprisene. Produksjonen ventes øke med 600.000 f/d til 9,3 mill. f/d i år og med 200.000 f/d i 2016. Anslaget er likevel litt lavere enn estimert for en måned siden. Det sies at skiferproduksjonen er mer motstandsdyktig mot priskollapsen enn fryktet. Produksjonen vil nå det høyeste nivået siden 1970.
Noen investorer setter penger på at råoljeprisen i USA vil falle til under $20 per fat per juni ved kjøp av ‘put options’. Volumet hittil tilsvarer 13 mill. fat olje.
Kinas oljeimport brøt 7 mill. fat nivået for første gang i desember sammenfallende med de synkende prisene. Prisene er på laveste nivå på seks år, og Kina importerte 7,15 mfd i desember, noe som brakte årsimporten for 2014 opp i 308 mill. tonn, 10% høyere enn 2013. Landet er i ferd med å bygge opp nye lagerfasiliteter for olje.
Shell dropper et $6,5 mrd. prosjekt med Qatar Petroleum. Shell var inne med 20% i joint venturet som skulle / skal produsere 2 mill. tonn per år med petrokjemiske produkter.
Kina nådde ikke målet for handel med resten av verden for for tredje år på rad i 2014. Handelen steg med 3,4% mot målet som Kommunistpartiet satte da året startet, på 7,5%. Importen steg med 0,4% og eksporten med 6,1%.
Kinas import av jernmalm steg med 14% i 2014 ettersom billig import erstattet dyrere og dårligere kvalitetsmalm i Kina. Til tross for høyere import falt regningen for malm med 13%. Importen nådde 933 mill. tonn i 2014. Den sjøverts jernmalmimporten til Kina utgjør ca. 70% av den totale handelen av denne varen.
Økende stålproduksjon i Kina og svakere etterspørsel fra hjemmemarkedet førte stålprodukter over på eksportmarkedene, og eksporten steg med 50% til 93,8 m tonn.
Prisfallet i 2014 for alle vareslag var det verste siden 2008, ifølge Barclays. Dette baseres på Bloomberg Commodity Index som følger 22 produkter. En hovedgrunn var økt tilførsel av varer og synkende etterspørsel.
Congestion (opphopning av skip) problemene fortsetter for containerskip i havnene på vestkysten av USA. P.t. ligger 13 skip med total kapasitet på 103.000 teu til ankers utenfor Los Angeles-Long Beach. Skip venter også utenfor Oakland, Seattle og Tacoma mens forhandlinger pågår mellom International Longshore and Warehouse Union (ILWU) og Pacific Maritime Association for en ny kontrakt for havnearbeiderne.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).