MS Link Star

Nor Lines dobler på Østersjøen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det Stavangerske Dampskibsselskabs linjerederi Nor Lines AS dobler kapasiteten på sin linjefart mellom Norge-Danmark-Polen og Finland. Stavanger-rederiet har leid inn det Ålandsk-eide ro-ro-skipet MS «Link Star» fra rederiet Godby Shipping Oy i Mariehamn. Skipet har en lastekapasitet på rundt 4000 tonn og er utstyrt både med roll-on/roll off-rampe akter og sideport. Skipet har dessuten isklasse 1A.

Det nyinnleide skipet skal samseile med nåværende MS «Baltic Betina» på 3.235 dødvekt-tonn som er et rent sideport/stykkgodsskip med stor containerkapasitet. Dette skipet har seiltpå t/c i Baltic Line i en årrekke, og tilhører Baltic Betina ApS i Danmark, kontrollert av Egersundrederiet Nygård Shipping AS. Det er Malta-registrert med Valletta som hjemmehavn.

Det nyinnbefraktede MS «Link Star» settes inn i linjen 10. mars i år. De to skipene anløper Turku (Åbo), Swinoujscie, Fredenicia, Fredrikstad, Larvik, Kristiansand, Sandnes, Bergen, Grenå/Hundested. Denne linjen ble i sin tid etablert av Bergen Shipping AS, men ble solgt til Det Stavangerske Dampskibsselskab for noen år siden.

De to skipene vil ha 14 dagers rundturer med ukentlige avganger fra Turku. Kapasitetsøkningen gir også markedet mulighet for direktetransport fra Turku til Swinoujscie og Fredenicia, opplyser ruteleder Arild Skjæran i Nor-Lines AS.

–Med industriens økte fokus på miljø, tror vi at en god del av godsstrømmene som nå går via Baltikum til Polen og via Sverige til Danmark vil flytte over fra vei til sjø, sier Arild Skjæran.

Ifølge Skjæran har Baltic Line operert med transport mellom Finland og Norge i over 30 år. Linjen betjener store deler av Finlands industri, og transporterer blant annet prosjektlaster for skogsindustrien, stål, kjemikalier, containere og båter. I og med at et ro/ro-skip nå forsterker linjen vil man nå også åpne for rullende lasteenheter.

Nor Line effektiviserer og forsterker også sitt linjenett mellom Nederland via Oslofjorden langs norske-kysten til Hammerfest. Det første av Nor Lines to naturgassdrevne ro-ro/stykkgodsskip som skal settes inn i denne linjen ble sjøsatt i helgen ved verftet Tsuji Heavy Industries ved Shanghai i Kina. Skipet og et søsterskip skal settes i fart i siste halvår 2014. Det 6500 dødvekt-tonn store skipet som ble sjøsatt denne helgen får navnet MS «Kvitbjørn».