Havyard-suksess i India
Havyard Group er beviset på at det er fullt ut mulig for et norsk selskap å drive god butikk i India. Nå har konsernet skrevet kontrakt på levering av nok et skip til Global Offshore med opsjon på ett til. Siden 2005 er det inngått kontrakter for to milliarder kroner med det indiske rederiet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette blir offshorefartøy nummer syv og åtte fra Havyard til Global Offshore(tidligere Garware). Fem båter er bygd og levert fra Havyard Ship Technology i Leirvik. Det Fosnavåg-baserte selskapet har i tillegg under bygging et Havyard 832-design som skal leveres rederiet i mars neste år fra verftet i Leirvik.
Og før helgen ble det altså signert nok en kontrakt om levering av et Havyard 832design i juli neste år til en verdi på 270 millioner kroner og med opsjon på å levere en båt av samme design i mars 2014. For de åtte båtene dreier deg seg om en totalsum på cirka to milliarder kroner.
Dette er dessuten nummer 16, og eventuelt 17, av det populære Havyard 832-designet som blir solgt.
Et lite industrieventyr
Administrerende direktør i Havyard Group AS, Geir Johan Bakke, er stolt over hva det sunnmørske konsernet har greid å få til i India og da spesielt i forhold til Global Offshore. –Det er nesten et lite norsk industrieventyr. Og det som er så givende i dette samarbeidet er at vi lærer noe nytt nesten hver eneste dag. Vi er selvsagt også svært fornøyd med å ha en kunde som Global som viser oss tillit gang på gang, og vi har nok en gang tenkt å vise oss tilliten verdig, sier Geir Johan Bakke i Havyard Group.
Global Offshore Ltd har 12 båter derav 5 PSV-fartøy, 6 ankerhåndteringsfartøy og en større lekter. Rederiet opererer disse båtene i Nordsjøen, Brasil, India og Vest Afrika.
Aditya Garware, nestleder i styret og administrerende direktør i Global Offshore Services Ltd, er veldig fornøyd med de fartøyene som Havyard har levert, og har derfor valgt å fortsette å plassere ytterligere bestillinger hos Havyard Group.
Global Offshore påpeker at når det gjelder bestilling av høyteknologiske fartøy så er Havyard det riktige valget for dem.
FORNØYDE: Administrerende direktør i Havyard Group, Geir Johan Bakke, og nestleder i styret og administrerende direktør i Global Offshore Services Ltd; Aditya Garware, etter at kontrakten om nok en levering av ett forsyningsskip til det indiske rederiet er signert.
Leverer varene
- Selv om Havyards norskbygde fartøy kan koste mer enn fartøy fra enkelte del andre land, er kvaliteten og påliteligheten til fartøyene ekstremt tilfredsstillende. Vi er svært fornøyd med Havyard og spesielt med det faktum at levering av skipene alltid skjer i henhold til avtalt tid. Akkurat det er veldig viktig for oss.
-I tillegg er driftskostnadene, i form av utgifter til reparasjoner og vedlikehold, også lave. Dette medfører også at tiden, da fartøyet ikke er utleid, blir kortest mulig. Havyards fartøy har også en tendens til å holde seg godt i verdi i flere år etter levering, sier Aditya Garware.
I tillegg til bygging av båter har forretningsområdet Havyard Ship Technology(HST) tidligere inngått en innkjøpsavtale med Global Offshore. Avtalen innebærer at Havyard Group også opptrer som Global Offshore Services sin innkjøpskoordinator i forbindelse med alle deres fremtidige drifts - og vedlikeholdsbehov over hele verden.
Fakta Havyard 832
Lengde: 79,60 m
Bredde: 17.60 m
Fart: 14 knop
Dekkstørrelse: 800 kvadratmeter
Mannskap: 26 personer
Dødvekt: 4000 tonn