Den internasjonale markeds- og konkurransesituasjonen
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Hvordan utvikler det internasjonale markedet for avanserte offshore-skip og rigger seg? I hvilke land har norske skipsutstyrsprodusenter de beste markedsmulighetene? Hvilke muligheter finnes? Er konkurrentene våre i ferd med å ta oss igjen?
Disse aktuelle spørsmålene har Innovasjon Norge bedt sine utekontorer i Brasil, Tyrkia, Kina, Singapore, Japan, Korea, Tyskland og Nederland, å svare på. Hensikten er at de norske bedriftene skal oppnå høyere markedsandeler og at den maritime klyngen og, ikke minst, de norske verftene, får råd om hva som bør gjøres for fortsatt å ligge i forkant.
En gjennomgang av analysene ble lagt frem på GCE Blue Maritime-konferansen i Ålesund i september. I spissen for resultatgjennomgangen var Innovasjon Norge sin sektoransvarlig for Maritim, Olje & Gass, Jan Børre Rydningen, sammen med representanter fra de åtte landene analysene omfatter. Resultanene var særlig aktuelle sett på bakgrunn av de kuttene som ventes på norsk sokkel og med mulig smitteeffekter til de maritime verftene og utstyrsleverandørene.
Emnet belyses i oktober-utgaven av Skipsrevyen.