Bunnlinjen for GC Rieber Shipping nær halvert i tredje kvartal
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Mye har gått galt for GC Rieber Shipping de siste par årene. Konkurs hos befraktere og store tap preger tallene. Heller ikke tredje kvartal i år gir grunn til spesiell optimisme, men hendelser etter periodens utløp som er hensyntatt i tredje kvartal bedrer totalbildet noe.
Bunnlinjen ble i tredjekvartalet nesten halvert. Mens periodens resultat i tredje kvartal 2014 var på 47 milllioner kroner, er resultatet på samme tidspunkt i år redusert til 26,1 millioner kroner. Resultat pr. aksje rutsjet fra 1,08 kroner til 0,58, mens egenkapitalandelen gikk fra 50,1 prosent til 46.8 %. Synderen i dette bildet er offshoreserviceskipet MS «Polar Onyx» som ble nedskrevet med 119 millioner kroner og har vært uten beskjeftigelse siden starten på september etter kollapsen hos befrakteren Ceona. I sin tid førte dette til at GC Rieber Shipping hevet certepartiet.
Lyspunktet i kvartaler er en bedring av driftsinntektene fra 240,7 til 336,6 millioner kroner. EBITA ble 250,6, opp fra 134,2 millioner. EBIT ble imidlertid redusert fra 88,1 millioner kroner i tredje kvartal 2014 til 61,8 millioner i samme periode i år.
Selv karakteriserer styret markedet som utfordrende med stor usikkerhet. Kapasitetsutnyttelse av flåten ble redusert fra 99 prosent i kvartalet i 2014 til 87 prosent i år.
Mens MS «Polar Onyx» har spilt hovedrollen på negativ side hittil i år får skipet en positiv rolle i resten av året. Det er nemlig etter tredje kvartals utløp inngått avtale med Ceonas bobestyrer om at GC Rieber Shipping overtar eierskapet til VLS-tårnet om bord i «Polar Onyx», samt mottar 16,3 millioner dollar fra det etablerte kontantdepositumet. De regnskapsmessige konsekvensene av avtalen er imidlertid allerede hensyntatt i rapporteringen for tredje kvartal 2015. Men det har imidlertid også lykkes rederiet å skaffe nytt oppdrag til skipet gjennom en avtale med Marine Platforms Limited om leie for 60 dager med opsjon for ytterligere to måneder.
Pr.oktober 2015 hadde rederiet en ordrereserve på 2,7 milliarder kroner, mot 3,2 milliarder på samme tidspunkt i 2014. Dagens kontraktsmasse består vesentlig av mellomlange kontrakter. Gjennomsnittlig kontraktslengde er 2,1 år.
Kontraktsdekningen for siste kvartal i år er 71 prosent og for året 2016 er den 66 prosent. For 2017 er kontraktsdekningen 59 prosent. I tallene er det ikke tatt med befrakternes opsjoner på forlengelser.