01.12.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kleven sikret seg nok en kontrakt – denne gangen for en 116 m luksusyacht av typen MT 5006 MKII ESV (Marin Teknikk) som skal bygges for Graeme Hart, New Zealand. Skipet skal leveres i juli 2016, men prisen oppgis ikke (??NOK 7/800 mill.??).
Myklebusthaug Management velger Tyrkia og Besiktas for bygging av et UT 7521 WP design på 98,9 m – ca. 6.000 dwt for levering 2. halvdel 2016. Rolls-Royce kontrakten med blant annet design og fremdriftssystem for skipet utgjør ca. £12 mill. Det er forøvrig Rolls-Royces første kontrakt for bygging av offshorefartøy i Tyrkia
Scana Propulsion har signert viktige kontrakter for leveringer til kunder i Norge, Brasil og Sør-Korea til en verdi på totalt 52 mill. kr. Kontraktene omfatter både fremdriftssystemer og tunnel thrustere.
Technip har sikret seg en viktig lumpsum kontrakt med Statoil for Gullfaks Rimfaksdalen Marine Operations Pipelay & Subsea Installation project. Prosjektet er en opsjon under Snøhvit CO2 Solution prosjektet som ble tildelt i 2013. Technips operasjonssenter i Oslo skal utføre prosjektet.
Havyard Ship Technology skal bygge to Havyard 843 Ice fartøyer for et internasjonalt rederi. Kontrakten for skip nr. to er inngått med et mindre forbehold fra Havyards side. Prisen for to skip er vel NOK en milliard.
LPG carrier Norgas Petaluma 9.260 dwt 8500 cbm bygget 2003 Zhonghua S.Y. er solgt for $24 mill. til Gasmar med 5 års bareboat charter til I.M. Skaugen (rate ikke oppgitt). Gasmar er et selskap satt opp av Pareto.
Eidesvik Offshore og Reach Subsea har i partnerskap inngått kontrakt med Technip i Norge. Kontrakten vil bli utført av nybygg TBN Eidesvik Neptun, utstyrt med Reachs ROV og bemannet med personell fra Eidesvik og ROV personell og ingeniører fra Reach. Den faste delen av kontrakten er 110 dager med oppstart i mars 2015.
Subsea 7 S.A. er tildelt kontrakt til verdi i området $50/100 mill. fra Royal Dutch Shell i Gulf of Mexico. Det skal installeres blant annet flowlines og risers. Hoveddelen av offshore installasjonene skal skje i 2. og 3. kvartal 2016.
Statoil har besluttet å kansellere kontrakten for boreriggen Stena Carron etter å ha oppfylt arbeidsforpliktelsene for blokk 38 og 39 i Kwanza-bassenget utenfor kysten av Angola der Statoil er operatør. Riggkontrakten opphørte med virkning fra 21. november 2014. Statoil deltar i åtte forpliktelsesbrønner i tilsammen fem blokker i Kwanza-bassenget. Hittil er fire brønner fullført, mens boring av en brønn pågår i blokk 40, der Total er operatør.
Kostnadene ved å kansellere operasjonene og tilhørende tjenester, blant annet kontrakten for boreriggen Stena Carron, utgiftsføres med ca. $350 mill. i fjerde kvartal.
Rem Offshore har mottatt notis om kansellering av Rem Supporters og Rem Servers oppdrag for Karmorneftegaz SARL i Kara havet. Ifølge kontrakten skal det betales et ‘early termination fee’. Kontrakten med ExxonMobil Exploration and Production Norge AS skulle vare frem til 1. juni 2015 hhv. 1. oktober 2015.
Frontline flåtens gjennomsnittlige time charter equivalent for 3. kvartal var $24.600 per dag for VLCCene og $18.600 for Suezmaxene – kraftig opp fra kvartalet før ($13.900 og $12.400). Selskapet foretok vessel impairment tap på $41,5 mill. i perioden, og netto resultat for kvartalet ble minus $59,6 mill.
Seadrill Group hadde 3. kvartals EBITDA resultat på $635 mill. og netto resultat på $190 mill. Seadrill har p.t. 16 rigger under bygging (5 Drillships, 3 Semi-submersibles og 8 Jack-ups). Order backlog per 25. november var på $24,3 mrd., inkl. $4,1 mrd. relatert til Rosneft.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-47 var 17.687 tonn (17.877 tonn uken før) til pris kr. 41,76 (39,96) per kg.
Maersk Line er lei seg fordi de andre containerlinjene er ikke profitable(?). Disse (andre) ‘har dype lommer og skaper overkapasitet og mangler disiplin’. Og dette kommer fra rederiet som (over)kontraherte med en serie på 20 verdens største containerskip som har kommet, og kommer, ut fra Daewoo verftet som ‘perler på en snor’.
Netto årlig flåtevekst for bulk carriers flåten per slutten av november falt til 5,4% (5,8%). Årlig flåtevekst for 2013 og de tre årene før var til sammenligning 6,2%, 11,1%, 14,2% og 16,5%. 2014 blir året med lavest flåtevekst siden 2003.
For tank var netto flåtevekst 1,3% år/år – en liten økning fra de foregående månedene.
Oljeprisen har vært i fokus hele uken og falt under $70 for Brent per fat etter at Opec, som ventet, ikke vil gjøre noe med produksjonen som skal holdes på 30 mbd som produksjonstak. Leder for Rosneft mener at prisen kan falle under $60 neste år, noe som betyr utsettelse av noen kostbare prosjekter.
Den amerikanske importen fra Opec er på laveste nivå på 30 år ettersom hjemmeproduksjon er kommet opp i ca. 9 mbd som er det høyeste tallet siden midten på 1980-tallet. Opecs andel av USAs import har falt til ca. 40% fra 88% på topp i 1976.
Kinas import av råolje øker fra både Midt-Østen, Vest-Afrika og Caribbean. Fra Midt-Østen var økningen på ca. 10% for perioden januar – oktober.
Russlands eksport av råolje fra vestlige havner er ventet å falle i desember med hele 28% til 5,3 mill. tonn. Dette vil i så fall bli det laveste volumet siden februar 2003.
Prisen på jernmalm ser ut til å følge oljeprisen nedover dollar for dollar (per tonn – per fat) og er på laveste nivå på fem år med $68,60 per tonn.
Svak utvikling for stålproduksjonen i verden i oktober med Kina på minus 0,3% år/år, Japan minus 1,7% og Tyskland minus 5,9%.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).