Kongsberg Maritime skal levere løsninger til verdens største containerskip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kongsberg Maritime har vunnet kontrakt om å levere «Full Picture-løsninger» til svært avanserte og miljøvennlige containerskip. Kontrakten er på i overkant av 150 millioner kroner med ytterligere opsjonsmuligheter.
Kongsberg Maritime har i sterk internasjonal konkurranse blitt valgt som leverandør av fullintegrerte navigasjons- og automasjonssystemer til en serie på ti containerskip som er bestilt av United Arab Shipping Company (UASC).
Fartøyene skal bygges på Hyundai Heavy Industries (HHI) i Sør-Korea og forventes levert i løpet av 2015. Samlet kontraktsverdi for de første ti skipene er på i overkant av 150 millioner kroner. Kontrakten består i tillegg av opsjoner på ytterligere sju containerskip med samme design. Fartøyene blir blant verdens største, mest avanserte og mest miljøvennlige containerskip.
Kongsberg Maritimes Full Picture-integrerte systemløsninger omfatter komplette brosystemer for navigasjon og kommunikasjon, i tillegg til automasjonsløsninger for maskineri og fremdrift. Inkludert i leveransen fra KONGSBERG er et sistegenerasjons «vessel performance system» som gir operatørene driftsanbefalinger innen energioptimalisering, drivstofforbruk og navigasjon.
- Vi er stolte over at vi i så tøff konkurranse velges til å levere løsninger til det som blir de største og blant de mest avanserte containerskipene i verden, kommenterer Geir Håøy, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.
- Vi har stor suksess med våre Full Picture-løsninger for handelsskip, og kan vise til solide markedsandeler hos verdens største skipsverft og rederier. Det gleder oss at United Arab Shipping Company og HHI har valgt KONGBERGs komplette løsning til dette prestisjeprosjektet, sier Håøy.