Havyard 832 er klasseledende innen segment og det er solgt over 20 slike fartøy siden 2009.

Sinopec velger Havyard-design igjen

Det kinesiske oljeselskapet Sinopec velger nok en gang et Havyard designTM til sin flåtefornyelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Group skal levere en designpakke for bygging av et Havyard 832 plattform forsyningsskip (PSV) ved det kinesiske verftet Fujien Mawei Shipbuilding. Dette er andre gang på rad at Sinopec velger et Havyard design når de skal ha nye skip. Det forrige nybygget var et ankerhåndteringsfartøy av typen Havyard 843 som ble levert til Sinopec i november i fjor.

- Havyard har på relativt kort tid greid å etablere seg som en av de ledende leverandørene av design til avanserte offshore skip i Kina. Det startet med design til skip bestilt av utenlandske redere ved kinesiske verft. Gjennombruddet i forhold til kinesiske redere kom i 2010 da den første kontrakten på design til et skip for Sinopec ble signert. Mot slutten av fjoråret kom nok et gjennombrudd med kontrakt på design for bygging av fire PSV til COSL, den største kinesiske operatøren av offshore fartøy. Når Sinopec nå igjen velger et Havyard designTM ser vi det både som en anerkjennelse av Havyard som merkenavn i Kina og at de er fornøyde med skipet de allerede har fått levert sier Gunnar Larsen, Direktør i Havyard Group. Kina har lenge vært et stort skipsbyggingsmarked og de kinesiske verftene sikter seg inn mot å bygge stadig mer avanserte offshore fartøy. Det som er gledelig er at vi nå ser at de kinesiske rederiene også verdsetter norsk teknologi og vi tror dette er et marked med stort potensiale for vekst. Det er viktig med langsiktighet i Kina og vi satser for å få stadig flere fornøyde kunder der avslutter Larsen.

Skipets eier; Sinopec, er det nest største oljeselskapet i Kina og landets største produsent og leverandør av raffinerte oljeprodukter. Rederidelen av selskapet har en flåte av offshore skip som skal betjene aktiviteten de har innen oljeleting og utvinning i kinesisk farvann. De leier også inn fartøytjenester fra andre rederi for å betjene sine behov.

FAKTA HAVYARD 832

Lengde: 80,60 m

Bredde: 17,60 m

Fart: 14 knop

Mannskap: 26

Dødvekt: 3900 tonn

Dekksareal: 815 m2

Klasseselskap: CCS