16.11.2015 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vard skal bygge et skip av eget design for en internasjonal kunde. Skroget skal bygges ved Vard Braila, Romania, og utrustningen finner sted ved Langsten verftet med levering i 2017. Vard opplyser at per 30. september hadde gruppen 31 skip i ordreboken, hvorav 18 var Vards eget design.

Klaveness Selfunloaders selger fem selvlossere til nord-amerikanske Algoma Central Corporation og CSL Group Inc. for $190 mill. totalt. Det dreier seg om Balchen 71.348 dwt bygget 2013 Chengxi Shipyard, søsterskipet Balto, Baldock 75.569 dwt bygget 1981 Mitsui (senere ombygget) og søsterskipene Barkald og Balder 49.463 dwt bygget 2002 ved Oshima.

Avtalen sier at Algoma og CSL kjøper to skip hver, Balchen og Baldock til Algoma - Balto og Barkald til CSL, mens Marbulk Shipping (50/50 JV med ca.de to partene) ett skip (Balder). Kontrakten har subjects som skal løftes i desember 2015. Salget gir selger estimert bokført gevinst på ca. $30 mill.

Frontline Ltd. og Ship Finance International Limited er enige om å avsluttet det langsiktige certepartiet for Suezmax skipet Mindano bygget 1998. Sistnevnte har inngått avtale om salg av skipet til tredjepart med overtakelse planlagt for desember. Netto inntekt av salget er ca. $17,9 mill. etter betaling av kompensasjon til Frontline på ca. $3,3 mill. Etter dette er antallet skip på c/p fra Ship Finanace til Frontline redusert til 14 – 12 VLCCs og to Suezmaxer.

Statoil benytter opsjonen for forlengelse av time charter av Bodil Knutsen (KNOT Offshore Partners) på 149.999 mtdw, bygget 2011 Sør-Korea, MAN hovedmaskineri, med ett år frem til mai 2017. Statoil sitter fortsatt med ytterligere to ett-års opsjoner for skipet.

Kontraktsdekningen for Farstad-flåten, eksklusive befrakters opsjoner, er ca. 59% for den gjenværende delen av 2015 og ca. 37% for 2016. Selskapets generelle markedssyn har ikke endret seg vesentlig det siste kvartalet, og det forventes ikke kortsiktig bedring i rederiets sentrale markeder.

Electromagnetic Geoservices har undertegnet Letter of Award med kunde i India til verdi $15,3 mill. Survey er lokalisert til området utenfor østkysten av India og skal etter planen starte i januar med fartøyet BOA Thalassa. Estimert varighet er ca. 2 måneder.

Norske fiskebåter leverte 2,3 mill. tonn fisk, reker, skalldyr og skjell i 2014. Dette er 11% mer enn året før. Førstehåndsverdien økte med 14% til 14,4 mrd. kr.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-44 var 19.201 tonn (20.108 tonn uken før) til pris kr. 41,86 (41,06) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 37,05.

Kjekt å være i Tank p.t.

(1)Nordic American Tankers nyter godt av det sterke Suezmax tankmarkedet som gir ca. $35.000 per dag per skip mot en cash break-even rate under $12.000 per dag. Dette ga rederiet operating cash flow på $49,1 mill. i 3. kvartal 2015. Flåten består nå av 26 skip inkludert to nybygg.

(2) Greske Tsakos Energy Navigation åttedoblet driftsresultatet i 3. kvartal til $40 mill. Time charter equivalent økte med 38,1% til $25.462 per dag mot $18.435 i samme periode året før. Opex for årets første ni måneder var $8.077 per dag ($8.138).

TEN har en flåte på 65 tankers på totalt 7,2 mill. dwt – 47 crude carriers, tre bøyelastere, 13 product tankers og to LNG skip.

Kina dominans. Ovenfor nevnes at Vard Group har en ordrebok på 31 skip. Her er noen av de største kinesiske byggerne av OSV’er. (Det er verd å merke seg at såvidt vites bygger disse skrogene også). Det fremkommer at per november 2015 har Fujian verftene en liste på 99 nybygg, og de fleste entrer markedet i 2016. Tre Guangzhou verft står oppført med tilsammen 53 enheter, og Sinopacific Zhejiang har 30 fartøyer i ordre. I samme størrelse er Xiamen med 33 enheter, mens Guangxin kan skilte med 23 nybygg, Wuchang med 18, Cosco Guangdon med 17 og Shanghai Zhenhua 15 nybygg. Skremmende eller imponerende?

Tallink Grupp har inngått sale/charter-back deal på b/b med Medinvest (Corsica Ferries Group) for Roro/passasjer fergen Superstar på ca. 36277 GT, 5.000 dwt, ca. 2000 pax. bygget 2008 Fincantieri Ancona. Salgsprisen er euro 91,5 mill. Skipet skal fortsette på Tallinn-Helsinki route shuttle service til begynnelsen av 2017. Da vil den nye LNG fergen overta. Salget påfører Tallink bokført tap på ca. Euro 7,6 mill.

Per 6. november var det amerikanske lagrene av råolje på 487 mill. fat, syvende uken på rad med økning og nær rekorden på 490 m. fat. Den amerikanske importen anslås å falle med 7% i år til 4,2 mill. fat/dag.

Oljelagrene internasjonalt har steget til høyeste nivå som er notert. International Energy Agency uttaler at lagrene i industrilandene har økt til nesten 3 mrd. fat som tilsvarer mer enn en måneds tilbud for det globale forbruket. Det antydes a oljeprisen derfor kan falle videre for å oppmuntre raffineriene til å raffinere mer råolje.

Opec produksjonen ligger over det formelle taket på 30 mbd ettersom både Irak og Saudi Arabia har økt produksjonen, og Russland pumper alt landet makter. “The only thing to do now is to let the market do its job” uttalte Khalid al-Falih, chairman of the state-owned Saudi Arabian Oil Company denne uken.

Korea Development Bank står i bresjen for en massiv redningspakke for Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Banken eier selv 31,5% i selskapet. Dette skjer etter at skipsverftet fremla rekordmessig tap for årets første ni måneder. Også andre store koreanske verft sliter etter at de påtok seg store offshore oppdrag da vanlige skipsbygningsoppdrag sviktet.

Kinas import av jernmalm falt med 5% år/år i oktober til 75,5 mill. tonn. For 10 måneder i 2015 er fallet på 0,5%.

Brasils regjering har gitt BHP Billiton foreløpig bot på $66 mill. og fratatt datterselskapet Samarco gruvelisens for ubestemt tid etter den fatale kollapsen av demningen i landet. Den andre partneren i Somarco er brasilianske Vale.

Containers. Spot fraktraten på Shanghai-Europe ruten falt denne uken med 39% til $409 per teu, ifølge data fra SCFI. Det synes derfor som om containerlinjenes rateøkning i slutten av oktober ble svært kortvarig.

Resirkulering. Rolige tilstander. Det tar tid for selgerne å innse at fjorårets priser ikke vender tilbake. Cirka priser nå er $290 per ldt (light displacement tons) for tankers og $280 for tørrlast. Det forventes at store containerskip og Capesize bulkers vil dominere resten av året, men det er vanskelig å finne kjøpere. Stålmarkedet faller videre, og lokale aktører på dette markedet legger press på regjeringene i Bangladesh og Pakistan for å forhindre import av billig kinesisk stål.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).