02.02.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Bare 11% av norske rederiers nybygg skal bygges i Norge. En internasjonal liste viser de forskjellige lands rederier og deres nybygningsprogram. Oversikten forteller at norske rederier(*) per januar 2015 har 313 skip i bestilling globalt. Kun 35 av disse skal bygges i Norge. Hele 84 norske rederier befinner seg på listen.
Blant skipene som skal bygges ute, finner man product tankers, kjemikalie tankers, spesialtank, store råoljetankskip, LPG, LNG, FSRU, FPSO, FSU, bilskip, bulkers i forskjellige størrelser, kombi-skip, RoRos, containerskip, boreskip og seismikk skip – i tillegg til noen OSV’er.
De tre siste årene har ikke norske verft bygget et eneste handelsskip av en noenlunde størrelse.
(*) medregnet ‘norske’ som b.a. selskaper innen Fredriksen gruppen.
GIEK utstedte 16. januar en byggelånsgaranti i forbindelse med bygging av et dykkerskip av typen Vard 3 03. Skipet bygges ved Vard Søviknes og skal leveres til britiske Harkand Global Holding i april 2016. GIEK garanterer for 367,7 mill. kr, og Nordea er långiver i transaksjonen.
(Ukeblikk: Dette skipet ble kontrahert i desember 2013, og prisen ble oppgitt til over NOK 1 mrd.)
Electromagnetic Geoservices inngikk en licensing avtale med et oljeselskap for fremskaffelse av 3D EM data relatert til den 23. lisensrunden i Barentshavet. Avtalen er verd $2,5 mill.
Havila Shipping ASA – minus i 4. kvartal – pluss for året 2014. Selskapets resultat før skatt var minus 119,2 mill. kr i 4. kvartal 2014 til tross for flåteutnyttelse på 94%. For året 2014 var resultat før skatt NOK 39,6 mill.
Stolt-Nielsen Limited hadde netto resultat i 4. kvartal 2014 på $13 mill. og brutto inntekter på $532,3 mill. Driften for Tankers ga pluss $8,6 mill., mens Terminals hadde pluss $17,8 mill. Selskapet har ennå ikke sett den fulle effekten av de lavere bunkersprisene, men en betydelig del av besparelsene blir til fordel for befrakterne der det er bunkers klausuler (antagelig escalation/de-escalation).
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-4 var 16.444 tonn (15.946 tonn uken før) til pris kr. 44,31 (46,28) per kg.
Netto 12-måneders flåtevekst for bulkers fortsetter å falle, og nå (januar 2015) til 39,2 mill. dwt. Det er det laveste dwt tallet siden oktober 2009. Prosentvis var veksten 4,4% som er det laveste på over 10 år. Netto flåtevekst for tankflåten var 1,6% fra januar i fjor. Det er meget lavt, men likevel det høyeste tallet siden januar 2014.
Shell og Conoco kutter utgifter med milliarder av dollars grunnet prisfallet for olje. For Shell betyr det innsparing på ca. $15 mrd. (ca. 14%) i perioden frem til og med 2017 og gjelder ca. 40 prosjekter som vil bli kansellert eller utsatt. Conoco planlegger kutt på 33% i kapitalutgifter.
Også Occidental Petroleum planlegger et lignende kutt (33%), mens Total nøyer seg med reduksjon på 10%, men skal sette fart i salg av eiendeler.
BP selger andeler i to store dypvanns oljefelt i Mexico Gulfen til Chevron og oppgir samtidig sin posisjon som operatør. BP har solgt mer enn $43 mrd. i eiendeler siden Deepwater Horizon disaster i 2010.
Den amerikanske Kongressen stemte i favør av å godkjenne byggingen av Keystone XL rørledningen som skal transportere råolje av tjæresand fra Alberta, Canada til US Gulf kysten. President Obama har imidlertid uttrykt at han vil nedlegge veto for prosjektet.
Brasils Petrobras innrømmer at selskapet ikke er i stand til å beregne hvor mye penger som ble stjålet i korrupsjonsskandalen. Dette fremkom da 3. kvartals resultatet for 2014 ble fremlagt. Analytikerne hadde spådd at selskapet ville foreta nedskrivning på opp mot $20 mrd. i det som ville vært et første skritt for å oppnå troverdighet i markedet.
Kina er blitt verdens største bygger av offshore engineering utstyr og offshore fartøyer målt i verdien på nye ordrer i 2014, ifølge China National Association of Shipbuilding Industry (CANSI). Det ble bestilt utstyr og skip for bruk i offshore industrien på totalt $14,76 mrd. som utgjør 35,2% av alle slike ordrer worldwide. Det inkluderer 149 offshore fartøyer.
Ca. 5 mill. dwt med skipsbygningskapasitet kom inn i denne typen skipsbygging i 2014 slik at den totale kapasiteten er ca. 80,1 mill. dwt/år. (Noe merkelig at de opererer med dwt, og ikke GT eller CGT, for denne type skip)
Samtidig advarer CANSI om risikoen involvert med nye ordrer som er blitt gjort til lave prise og med beskjedne downpayments, og noen av dem uten beskjeftigelse.
Antallet FPSO’er som ble bestilt i 2014 var det laveste på flere år med kun 10 nye kontrakter, ifølge IHS Petrodata. Blant forklaringene for denne utviklingen nevnes behovet for høyt lokalt innhold, og Petrobras korrupsjonssaken.
Brasilianske Vale uttaler at Kinas forbud mot dokking av Valemax typen skip i kinesiske havner vil trolig bli mindre strengt fremover. Det kan i sin tur føre til betydelig økning av Brasils jernmalm eksport til Kina de neste fem årene – og i så fall bra for shipping med lengre transportdistanser. Men Brasil har som kjent en mektig konkurrent i Australia, og så kommer spørsmålet om Kina virkelig trenger all denne malmen.
Prisen på jernmalm falt til $63 per tonn for første gang på 5,5 år. Svak etterspørsel fra Kina får skylden.
Kina vil utsette nye kullgruver i landets østlige regioner for å begrense overkapasiteten. Hele 1 milliard tonn med kapasitet blir nå bygget ifølge China Coal Industry Association. Miljøhensyn ligger også bak utsettelsen. Kinas produksjonskapasitet for kull har doblet seg siden 2000 og har bidratt til store miljøforverringer i mange kinesiske byer. Produksjonen falt for første gang på lang tid i 2014 med 2,5% fra året før da hele 3,7 mrd. tonn ble produsert. Behovene fra bygningsindustrien for stål, sement og glass har vært enorme i Kina.
Den kinesiske kraftproduksjonen steg med 3,2% i 2014, den svakeste økningen siden 1998.
Kinas økonomiske vekst falt til 7,4% i 2014, den laveste veksten siden 1990 da landet stod overfor internasjonale sanksjoner etter Tiananmen Square massakren i 1989.
Evergreen har inngått en time charter avtale med Shoei Kisen Kaisha for 11 x 18.000 teu containerskip som skal leveres ex yard i 2018 og 2019. Det er mulig at disse skipene skal bygges ved Imabari i Japan. Skipenes virkelig kapasitet vil sannsynligvis ble ca. 20.000 teu.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).