Logistikkskipet KNM Maud. Arkivfoto: Forsvaret

Logistikkskipet er endelig overtatt av Norge

Natt til fredag tok Sjøforsvaret levering av sitt helt nye logistikk- og støttefartøy, KNM «Maud». Logistikkskipet har vært kraftig forsinket. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Dette er en stor og historisk dag for Sjøforsvaret og hele det maritime Norge. Det er ikke hver dag vi overtar et nytt fartøy, sa stabssjef i Sjøforsvaret, flaggkommandør Øystein Wemberg under en seremoni i Sør-Korea fredag, samtidig som han belyste en svært krevende periode for Sjøforsvaret. 

Les Skipsrevyens båtomtale av KNM «Maud»

Hoveddata

Navn: KNM MAUD
Verft: Daewoo Industries
Eier: Forsvaret
Lengde: 183 m
Bredde: 25,9 m
Dypgang: 8,62 m
Maks last: Ca. 27.500 tonn
Maks hastighet: 18 knop
To hovedmotorer på 7500 kW
Fremdrift: Dieselhybrid
Kontrakt: Underskrevet 28. juni 2013.
Kontraktsverdi 2013: 1,32 milliarder kroner

KNM Maud skal i fremtiden utgjøre en ny logistikk- og støttekapasitet i Sjøforsvaret. Det moderne skipet er rustet for å kunne holde egne og allierte styrker etterforsynt med nødvendig drivstoff, proviant, ammunisjon, reservedeler og verkstedkapasiteter.
– KNM Maud vil øke Sjøforsvarets operative utholdenhet, og vil primært kunne bidra med viktig støtte til våre egne og allierte sjøstyrker, forklarer stabssjefen.

Skipet kan understøtte alle Sjøforsvarets fartøyer, og fartøyet kan operere i alle farvann over hele verden. KNM Maud kan også fungere som et kommandofartøy hvis en stab embarkerer for å lede sjømilitære operasjoner fra havet, skriver Sjøforsvaret. Stabssjefen fremhever den meget gode helikopterkapasiteten til fartøyet, samt laste- og krankapasitet.

Se Sjøforsvarets video fra overtakelsen: