Vindmøllen ved Skrova fyr ble startet opp forrige uke. Foto: Gwind

Kystverket tester vindkraft i Lofoten

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mange av Kystverkets installasjoner driftes i dag på solcellepanel. De neste to årene skal et testprosjekt ved Skrova fyr undersøke om også vindkraft kan erstatte dieselaggregater langt til havs. 

- Vindmøllen ved Skrova fyr er satt ut for å teste vær og vind, og plasseringen er valgt med tanke på tilgjengelighet, forklarer prosjektleder og senioringeniør i Kystverket, Harald Røed til skipsrevyen.no.

Røed legger til at mange av Kystverkets installasjoner i dag driftes med solcellepanel, og at dette er et prosjekt for å vurdere om vindkraft kan egne seg til lignende formål.

Fyrtårnet på Skrova i Lofoten er tilkoblet strømnettet, og vil dermed ikke driftes på vindkraft.

- Møllen måtte løftes inn med helikopter og monteres for hånd fordi det ikke var noen tilgang til øya, forteller Jean-Baptiste Curien, administrerende direktør i Stavanger-baserte Gwind som har levert og montert vindmøllen

Størrelsesforholdet mellom menneske og vindmølle. Foto: Gwind.

Vindmøllen av typen UGE Visinoair 5 ruver ikke nevneverdig i terrenget. Med en høyde på 5,2 meter og en bredde på 3,2 meter beslaglegger den et areal på om lag 16,6 kvadratmeter.

Curien forteller videre at vindmøllen som ble montert i mai, og hadde oppstart forrige uke, har en produksjonskapasitet på 3,2 kW, eller 10 000 kWh per år.

Kan erstatte dieselaggregat

- Den er koblet til et batteri som lagrer energien, slik at anlegget som er koblet til kan trekke strøm fra batteriet dersom de ikke blåser, sier Curien til skipsrevyen.no

Når den toårige prosjektperioden er over vil vindmøllen ved Skrova demonteres, og potensialet for vindmøller ved fyrstasjoner lenger ut i havet vurderes.

- På disse bruker vi i dag stort sett diesel aggregat med relativt høyt forbruk, sier Røed om fyrstasjonene som på sikt kan driftes av vindkraft.

[playlist type="video" ids="26867"]