Illustrasjonsfoto.MF Boknafjord

Venter store utslippsreduksjoner fra ferje

Over halvparten av norske ferjer vil vrake dieselmotoren og legge om til miljøvennlig LNG-gass innen utgangen av 2020 dersom trenden med økt bruk av naturgass som drivstoff fortsetter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tar man utgangspunkt i utslippsreduksjonene som Fjord1 har oppnådd med økt bruk av LNG-gassdrevne ferjer, vil en slik omlegging gi en årlig reduksjon i NOX-utslipp på 4,05 millioner tonn bare i Norge. Denne reduksjonen tilsvarer en fjerdedel av utslippene fra den samlede norske bilparken hvert år.

Fjord1 er pionérer innen bruk av LNG-gassdrevne ferjer. I 2000 lanserte selskapet verdens første gassdrevne passasjerferje: MF Glutra. Siden den gang har selskapet supplert ferjeparken sin med ytterligere 11 LNG-drevne ferjer, og er i dag verdensledende innenfor ferjesektoren når det gjelder bruk av naturgass som drivstoff. I reiselengde frakter Fjord1 sine passasjerer en distanse som tilsvarer ti reiser rundt jorda - hver eneste dag. Satt i perspektiv skjer syv av de ti rundturene med miljøvennlige gassferjer. Dette bidrar positivt til miljøregnskapet.

Miljøvennlig og økonomisk lønnsomt

- Ved bruk av naturgassdrevne ferjer med siste generasjons motorer, reduserer vi NOX-utslipp med 90 prosent og CO2-utslipp med 25 til 30 prosent sammenliknet med konvensjonelle dieselferjer. Vår erfaring er at LNG-drevne ferjer gir betydelige miljøgevinster, samtidig som de gir økt kapasitet for passasjerene og er mer økonomisk lønnsomme for oss som selskap, sier produksjonssjef Oscar Bergheim i Fjord1.

Han er overbevist om at den miljøvennlige drivstofftrenden vil eskalere både nasjonalt og internasjonalt de neste årene.

– Vi ser svært positivt på at våre oppdragsgivere er mer offensive på miljøkrav i anbudskonkurranser nå enn noen gang tidligere. I likhet med dem, er Fjord1 opptatt av at sjøtransport skal være mest mulig miljøvennlig samtidig som det skal lønne seg å tenke miljø. Skjerpede miljøkrav, kombinert med at miljøvennlige ferjer også er økonomisk lønnsomme, gjør at vi spår at halvparten av norske ferjer er gassdrevne innen utgangen av 2020, sier Bergheim.

Kraftig internasjonal vekst i LNG-markedet

LNG-gassmarkedet er i kraftig vekst internasjonalt. Store skifergassfunn i Nord-Amerika har bidratt til at prisene på naturgass nå er lavere i det amerikanske markedet enn de har vært på ti år, og gassprisene er i dag konkurransedyktige målt opp mot prisnivået for tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel. Utbygging av LNG-anlegg og distribusjonskanaler for LNG-gass, gjør samtidig at tilgjengelighet og tilgang øker. Dette, i kombinasjon med naturgassens miljøvennlige lavutslippsprofil og stadig skjerpede internasjonale regler for utslipp, gjør at ekspertene spår en lys fremtid for LNG-gassektoren.

I disse dager arrangeres Den Norske Gasskonferansen i Bergen. Her møtes alle aktører med tilknytning til gassmarkedet i Norge. Fra Fjord1 deltar produksjonssjef Oscar Bergheim som foredragsholder. Også internasjonalt er det stor etterspørsel etter kompetanse på bruk av miljøvennlige gassferjer. I slutten av 2010 fantes det 40 rene LNG-drevne fartøy internasjonalt, og innen 2020 er det forventet at antallet er 1000. Fjord1 har vært toneangivende for bruk av LNG-gass i norsk ferjesektor, noe som legges merke til også utenfor Norges grenser.

Globale ringvirkninger av Fjord1s LNG-satsning

– Fjord1 var først i verden på bruk av LNG-gassdrevne passasjerferjer, og nesten ukentlig får vi invitasjoner fra europeiske og amerikanske selskap til å holde foredrag om vår erfaring på feltet. Vi kommer garantert til å se en positiv utvikling i bruk av LNG som drivstoff for skip også internasjonalt, basert på norsk teknologi, sier Bergheim.

I 2012 fikk Fjord1 besøk av verdens tredje største ferjeselskap; amerikanske Washington State Ferries (WSF), som årlig frakter 23 millioner passasjerer. Ved siden av Fjord1s brede erfaring med bruk av rene LNG-gassferjer, viste WSF stor interesse for Fjord1s erfaring med å bygge om konvensjonelle dieseldrevne ferjer til LNG-ferjer, slik tilfellet var med Fjord1-ferjen MF «Tresfjord» i 2011. Besøket hos Fjord1 resulterte i at WSF nå forbereder ombygging av seks konvensjonelle ferjer til LNG-drift. Dersom selskapet bygger om alle sine 23 ferjer til LNG-drift vil de kunne kutte de totale drivstoffutgiftene sine med 40 - 50 prosent.

Bergheim forklarer at dersom man klarer å bytte ut diesel med LNG-gass på den samlede norske ferjeflåten, vil CO2-utslippene reduseres med 0,192 millioner tonn, eller ca. 30 prosent i forhold til dagens samlede utslippsnivå fra sektoren. Og dersom resten av verden følger norske trender, sier det seg selv at det vil gi positive ringvirkninger for CO2-utslipp globalt.

Vil strekke seg enda lenger

Fjord1 har som ambisjon å være best på miljøvennlig og pålitelig transport. Det betyr kontinuerlig fokus på videreutvikling av miljøvennlig teknologi, og å tørre å tenke nye tanker.

– I 2012 jobbet vi aktivt med et prosjekt med fokus på hybridferjer, som kombinerer bruk av batteri, vindenergi og gass som energikilder. Konklusjonen er at hybridkonseptet er en plattform vi vil jobbe videre med for å stå enda bedre rustet til å møte fremtidens miljøkrav innenfor ferjedrift, sier Stig Førde, teknisk sjef i Fjord1.