Fjord Lines plan presentert for Sandefjord kommune
Fjord Line har i dag presentert sin plan for seilinger mellom Sandefjord og Strømstad for Sandefjord kommune. – Møtet var meget positivt. Vi fremholdt at kapasiteten i Sandefjord havn er tilstrekkelig for håndtering av trafikk med Color Lines to skip og det skipet vi vil sette inn på linjen tidlig neste år, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fjord Lines plan er å benytte skipet som i dag trafikkerer mellom Vestlandet og Hirtshals når dette blir avløst av to moderne cruiseferger rederiet har under bygging ved Bergen Group Fosen. Fjord Line vil da ha to rundturer mellom Sandefjord og Strømstad hver dag.
- Vi er allerede ønsket velkommen i Strømstad havn. De konkrete anløps- og avgangstidspunktene der vil bli avgjort når også Color Line har levert sin seilingsplan for 2013.
Krever ingen store tilpasninger i Sandefjord havn
Fardal påpeker at Fjord Lines skip på linjen Sandefjord – Strømstad ikke krever store tilpasninger i havnen i Sandefjord. - Vårt skip er nesten identisk med «Color Viking», og planene for installasjon av en ny rampe bør kunne tilpasses vår passasjerferge.
Fjord Line-sjefen opplyser at det på møtet med Sandefjord kommune ble presentert en tentativ plan for ankomst og avganger i Sandefjord som viser at man enkelt vil kunne legge opp til seks seilinger hver dag; fire for Color Line og to for Fjord Line. - Med 1,5 times frekvens mellom hver ankomst og avgang vil det være tilstrekkelig tid til håndtering av passasjerer, kjøretøy og gods. Color Line har også i tidligere sommersesonger avviklet seks seilinger per dag, og dermed vist at kapasiteten er tilstrekkelig.
Høyere frekvens gir større trafikk
Ingvald Fardal understreker at det for passasjerer og transportører vil være en stor fordel med hyppigere frekvens på linjen. – En sammenligning av trafikken i 2001 og 2011 viser at passasjertallet i fjor var på samme nivå som for ti år siden, mens antall godsenheter har falt 13 prosent. Våre analyser tilsier at man med flere mindre skip og høyere frekvens vil kunne øke det årlige passasjertallet på linjen med ca. 30 prosent. For Sandefjord kommune vil det innebære en økning i havneavgiftene med nærmere 40 prosent. I tillegg kommer den positive effekten høyere trafikk over havnen vil ha for næringslivet i og rundt byen.
Utvidelse av Color Lines kapasitet er uten betydning
Color Line har opplyst at de vurderer å erstatte en av sine ferjer med en ny og større ferje i 2014. Dette vil i så kreve større kapasitet for biloppstilling i havneområdet. – Vi har registrert Color Lines kunngjøring av nytt skip på linjen i mediene, men det gjenstår å se om dette faktisk blir kontrahert og bygget. Vi er for vår del ikke avhengig av en økning i tallet på biloppstillingsplasser eller andre utvidelser i havneområdet, sier Ingvald Fardal.
Han fremholder at Color Lines planer for et eventuelt nytt skip er uten betydning for Sandefjord kommunes behandling av Fjord Lines søknad om seilingstillatelse i 2013.
– Havneloven gir Fjord Line en rett til anløp som bare kan innskrenkes dersom seilingene skulle være til urimelig fortrengsel for Color Lines nåværende bruk av havnen. Color Lines eventuelle kapasitetsutvidelse i 2014 kan ikke medføre at Fjord Line nektes tilgang til havnen i 2013. Havnen må ta stilling til kapasiteten basert på de seilingsplanene som faktisk er meldt inn for 2013 og ikke mer eller mindre konkrete hypoteser om hva som vil skje i 2014. Etter vår oppfatning gjenstår det derfor bare å legge en tidsplan for de daglige seilingene som imøtekommer begge rederienes behov, understreker Ingvald Fardal, som legger til at konkurransemyndighetene er opptatt av at det ikke legges hindringer for konkurranse i fergetrafikken mellom Norge og Strømstad.
- ESAs vedtak om å bøtelegge Color Line med 145 millioner kroner; en bot rederiet har akseptert, viser at konkurransen på ruten mellom Sandefjord og Strømstad i lang tid har vært skadelidende på grunn av ulovlig konkurransebegrensende opptreden. Det er nå viktig at havnene på begge sider av fjorden bidrar til å gjenopprette den skaden markedet og konkurransen er blitt påført som en følge av denne ulovlige konkurransebegrensende opptreden.
Fjord Lines oppfatning er at Sandefjord havn av konkurransehensyn har plikt til å fordele havnens kapasitet slik at det blir plass til begge aktører og dermed konkurranse. Det ville også være en lojal oppfølgning av ESAs vedtak mot Color Line og Strømstad havn.
Imøteser positivt vedtak i kommunen
Fjord Line har for øvrig innhentet tillatelse fra norske og svenske myndigheter om avgiftsfritt salg av alkohol- og tobakksvarer på linjen mellom Sandefjord og Strømstad.
- Vi imøteser et positivt vedtak i Sandefjord kommune slik at alle nødvendige forberedelser til seilingsstart i 2013 kan iverksettes, avslutter Fjord Lines administrerende direktør.