Starter seilingene Sandefjord – Strömstad
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I morgen fredag 20. Juni starter Fjord Line seilingene med MS Oslofjord på den nye linjen mellom Sandefjord og Strömstad. Det blir avgang fra fergeterminalen i Sandefjord kl. 13.00 og ankomst Strömstad kl. 15.30. En time senere returnerer skipet til Sandefjord med ankomst kl. 19.00. Fremmøte før avgang er senest kl. 12.30.
Lørdag 21. juni arrangerer Fjord Line dåpsseremoni for MS Oslofjord ved fergeterminalen i Sandefjord kl. 11.30. Kl. 13.00 seiler skipet på sin andre rundtur der Fjord Line inviterer folk flest til å være med helt gratis.
MS «Oslofjord» er navnet på cruisefergen Fjord Line skal benytte på linjen mellom Sandefjord og Strömstad. Skipet er i løpet av det siste året bygget om og oppgradert for ca 250 millioner kroner for å tilpasse skipet til driften på den nye linjen og gjøre overfarten til en flott opplevelse for de reisende.
At Fjord Line ikke har spart på noe for å gjøre MS Oslofjord til det foretrukne alternativet på den populære linjen fornemmer man ikke minst i det 1200 kvadratmeter store shoppingarealet på dekk fire, som man ikke finner større på noen dagferge i verden – hevdes det i en pressemedling vi har mottatt, og vi siterer videre:
Her er det innredet innbydende avdelinger for matvarer, tobakk, sjokolade, kosmetikk og flasker med edle dråper – alt til fordelaktige tax free-priser. Fjord Lines satsing på kvalitet og moderne design preger også serveringsstedene om bord, heter det videre. MS Oslofjord kan ta inntil 410 biler og 1800 passasjerer - selvsagt med sitteplass til alle. Uansett vær gjør skipets store panoramavinduer det til en fryd å nyte utsikten til vakker skjærgård og trafikken langs sjøveien. Sommerstid gjør Fjord Line regning med at det ofte kommer til å bli folksomt på det flotte soldekket.
Hoveddata
Skipets lengde er 134,5 meter og bredden er 24 meter. Design av ny konstruksjon utvendig og innredning er levert av Falkum-Hansen Design, og er utført ved STX-verftet i Raumo i Finland.
MS «Oslofjord» drives av to Wärtsilä diesel-motorer (8ZA40S) og snittfarten vil være 16 - 17 knop. Mannskapet teller 120 personer fordelt på to skift. På land har Fjord Line etablert en organisasjon med ca 15 årsverk i Sandefjord og ca 10 i Strömstad.
Skipets historie
Skipet som i årene som kommer skal trafikkere linjen Sandefjord – Strömstad med to rundturer hver dag, ble bygget som kombinasjonsskip for transport av passasjerer og gods ved Fosen Verft i 1993 for Rutelaget Askøy – Bergen. Dette rederiet deltok i etableringen av Fjord Line samme år, med fokus på utenriks fergedrift. Det nye skipet ble døpt MS «Bergen» og ble satt inn på den nyopprettede linjen Bergen – Stavanger – Egersund – Hanstholm i juni 1993. Stavanger ble senere erstattet med Haugesund som anløpshavn. MS «Bergen» var innredet med lugarer, restauranter og lastedekk for biler og gods.
Fjord Line drev MS Bergen på linjen mellom Vestlandet og Danmark frem til 2003 da skipet ble solgt til DFDS og fikk navnet «Duchess of Scandinavia». Fjord Line introduserte da «Fjord Norway», som var et større skip, på den samme linjen. På slutten av 2005 ble imidlertid skipet som var blitt solgt til DFDS kjøpt tilbake og satt inn på linjen, da med navnet «Atlantic Traveller».
Som følge av en krevende økonomisk situasjon for rederiet ble det i 2007 gjennomført en refinansiering som medførte at skipsfartsentreprenørene Frode og Ole Teigen ble hovedeiere i Fjord Line. Samme år ble Ingvald Fardal ansatt som ny administrerende direktør.
Med disse endringene startet også en ny æra for rederiet. Det førte blant annet til at «Atlantic Traveller» ble modernisert og gitt nytt navn; MS «Bergensfjord». Den nye ledelsen valgte også å markedstilpasse ruten med Bergen, Risavika ved Stavanger og Hirtshals som anløpshavner. Parallelt startet planleggingen av bygging av to helt nye cruiseferger for denne linjen, inklusiv den daglige rundturen Hirtshals – Langesund.
MS «Stavangerfjord» startet seilinger i juli i fjor og nye MS «Bergensfjord» i mars i år, og Fjord Line kan dermed nå tilby daglige avganger fra alle fire havner året rundt. Skipet som i de fleste av rederiets leveår har trafikkert mellom Vestlandet og Danmark er på denne måten blitt frigjort til satsingen på den nye linjen Sandefjord – Strömstad.
I sommerhalvåret driver Fjord Line også HSC “Fjord Cat” på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals. I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av Fjord Lines cargoavdelinger i Norge og Danmark.
Fjord Line ble startet i 1993 og har i dag ca. 630 ansatte, hvorav 175 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Langesund, Kristiansand og Hirtshals, og 455 sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen økes i sommerhalvåret med om lag 250 medarbeidere.