Fjord Lines eldste cruiseferge bygges om
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Arbeidet med ombygging av cruisefergen Fjord Line skal benytte på linjen Sandefjord – Strømstad er kommet godt i gang ved STX-verftet i Rauma i Finland. – På verftet produseres de modulene som trengs for å gi skipet en total «facelift» før vi i mai neste år kan sette det inn på den nye linjen, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal.
Når skipet er ferdig oppgradert til å ta i mot passasjerer og gods på den nye linjen vil det få navnet MS «Oslofjord». Cruisefergen seiler på Fjord Lines linjer mellom Norge og Danmark frem til 23. desember, før kursen blir satt mot verftet i Finland.
Bespisning og tax free-shopping
Skipet Fjord Line skal benytte over ytre Oslofjord ble bygget i 1993 ved verftet Bergen Group Fosen. Skipet er 134 meter langt, 24 meter bredt og vil etter ombygging få en kapasitet på ca. 1.770 passasjerer og 370 biler. Det er Falkum-Hansen Design som har designet den nye innredningen av skipet. Blant annet skal de fleste lugarene om bord bli erstattet med fellesarealer for tax free-shopping og et rikholdig kafeteria- og restauranttilbud.
Følger tidsplanen
Kontrakten Fjord Line har inngått med STX Finland Oy har en total verdi på ca 225 millioner kroner. STX har besluttet at verftet i Rauma skal legges ned, men dette får ingen konsekvenser for arbeidet med MS «Oslofjord».
- Fremdriften i bygging av nye seksjoner er god, og alt ligger til rette for at arbeidet med innredning av skipet med moderne utstyr og fasiliteter blir utført i henhold til tidsplanen, fremholder Fardal.
To rundturer hver dag
Overfarten fra Sandefjord til Strømstad vil med MS «Bergensfjord» ta 2 ½ time, og de reisende vil bli tilbudt to rundturer hver dag. Fjord Line er av Sandefjord kommune tildelt tid for første avgang kl. 06.45, mens ettermiddagsavgangen er fastsatt til kl. 13.00. – Vi håper på en justering av tidspunktet for morgenavgangen i tråd med Kystverkets vedtak der Sandefjord kommune ble pålagt å fordele seilingstider mellom Color Line og Fjord Line i 2014 basert på «transparente, nøytrale og ikke-diskriminerende vilkår», sier Ingvald Fardal.>