Bygger alt hjemme
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fitjar Mek Verksted AS er en sjelden plante i den norske verftsindustrien. Selskapet bygger komplette fartøy på eget anlegg.
Selskapet hadde i fjor en omsetning på 456 millioner kroner, og satt igjen med et resultat før skatt på 24 millioner kroner.
- Greit nok, men det kunne ha vært bedre, sier daglig leder Hugo Strand til kyst.no.
Han understreker at han ikke er misfornøyd. Til det er resultatene relativt sett svært gode om man sammenligner med bransjen som helhet. Da en driftsmargin på 6 prosent er over gjennomsnittet.
Hjemmeproduksjon
Hugo Strand er stolt over å kunne fastslå at Fitjar Mekaniske er ett av svært få, om noen andre, som har hånd om hele prosessen fra design til komplette nybygg på eget anlegg.
- Det betyr at vi bygger skrog og utruster selv, sier han, og legger til at dette har vært en god strategi for verftet.
- For oss er dette flott. Vi har utviklet anlegget på denne måten og ikke minst har vi utviklet nye produkter vi tilbyr våre kunder, sier han.
Som eksempel på det siste nevner han FMV Survey som er et tilbud spesielt utviklet serviceprogram for fraktefartøy, arbeidsbåter til oppdrettsnæringen og fôrflåter. Programmet inneholder sertifisering, dokumentasjon, teknisk bistand, HMS og vedlikehold.
Mest fra oppdrett
Ordremassen ved Fitjar Mekaniske kommer i mer enn 50% av tilfellene fra oppdrettsnæringen.
- Av omsetningen i fjor kommer rundt regnet 250 millioner kroner fra oppdrett, sier han til kyst.no.
Verftet legger i disse dager siste hånden på verket på den nye brønnbåten som de holder på med, og som skal overlevere 20 september.
Les også: Oppdrettsverftene i medvind: Gode tall fra Sletta
- Designarbeidet gjør vi i samarbeid med Heimli AS. Vi har blant annet utviklket et nytt design på fiskebåt, forteller Hugo Strand.
Fitjar Mekaniske Verksted AS eies av Laco AS, som blant annet er store aksjonærer i Austevoll Seafood og Lerøy Seafood. Møgster-familien hentet ut 77,5 millioner kroner i utbytte fra Fitjar Mekaniske i fjor.