Verftsdirektør ved Fitjar Mek. Verksted er svært glad for tillitten Stava Sjø viser ved å plassere enda en kontrakt ved verftet. Foto: Asle Strønen

FMV signerer nybyggingskontrakt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Kjekt å få nybyggingskontrakter i disse tider, sier verftsdirektør Hugo Strand til skipsrevyen.no. Kontrakten gjelder en arbeidsbåt for Stava Sjø med levering i februar 2017.

Fitjar Mek. Verksted og Stava Sjø har signert design- og byggekontrakt på en arbeids- og lokasjonsbåt av type HFMV W15 Sørfonn. Fartøyet er en katamaran med lengde 15 meter, bredde 12 meter og dybde i riss på 3,9 meter.

Hugo Strand forteller at båten har byggenr. 216 og skal designes og bygges i sin helhet ved verftsanlegget på Fitjar. Han fremhever videre at Stava Sjø har vært svært sentral i utviklingen av Sørfonn-, Vik- og Josdal-klassen.

– Dette er det femte fartøyet vi bygger for Stava Sjø, sier Strand. – Av de fire tidligere båtene var hele tre HFMV prototyper og vi som byggeverft sammen med Heimli Ship Design har all grunn til å være takknemlig for det.

Bildet viser FMV204 «Safir» levert til Stava Sjø og omtalt i Skipsrevyen utgave 4/2013. Båten ble senere videresolgt til Aqua Seawork. Foto: Skipsrevyen

De tidligere leverte båtene til Stava Sjø er «Smaragd» levert i 2011, «Safir» levert i 2013 (nå solgt til Aqua Seawork), «Rubina» levert i 2015 og «KS Multi 01» levert tidligere i år. Verftsdirektør Strand sier det er en stor anerkjennelse av design- og skipsbyggingsmiljøet på Fitjar at et så kompetent og velrennomert rederi som Stava Sjø igjen velger HFMV design og bygging ved FMV.

Les også: Skipsrevyens omtale av M/S "Safir"

Kapasiteter

FMV216 får et dekksareal på 100 m2 og utrustes med to kraner med kapasitet på hhv. 65 og 32 t/m, 60 tonn vinsj (frislipp er integrert med haikjeft arrangement), haikjeft, guidepinner og hekkrull arrangement. Hovedmaskineriet består av to 650 hk dieselmotorer, 2 stk. generatorer gir 46 kW hver.