22.06.2015 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Endelig en uke med ordrer for nybygg − med brønnbåter og fiskefartøyer i fokus.
Myklebust Verft (Kleven) sikret seg en ordre for NVC 387 design brønnbåt fra Sølvtrans. Fartøyet blir nær 80 m langt med 3200 m3 brønnkapasitet. Levering finner sted våren 2017. Rederiet har opsjon for nok et fartøy.
Så kontraherte Frøy Rederi to brønnbåter ved Fiskerstrand Verft for levering ende 2016 henholdsvis begynnelsen av 2017. Dette skjedde basert på rederiets nye avtale med Marine Harvest. Fartøyenes kapasitet er ca. 3500 m3 fordelt på to boksformede lastetanker. Fartøyene får en L x B på 84,6 m x 16 m.
Ingen av disse kontraktene oppgir pris på båtene. Skal vi gjette på ca. 300 mill. kr?
Simek landet en kontrakt for en 75m tråler fra Antares Fishing Company, Shetland for levering i desember 2016. Skroget bygges i Polen og ankommer Simek våren 2016. Skipet er utrustet med 12 fisketanker som har et totalt volum på ca. 2400 m3. Heller ikke her er prisen oppgitt, men befinner seg trolig i området 250/300 mill.
Uken endte med nok en nyhet fra Kleven. Tyske Deutsche Fischfang-Union (DFFU), datterselskap islandske sjømatselskapet Samherji, bestilte to to hekktrålere for bygging ved Myklebust Verft for levering første halvår 2017. Fartøyene er av NVC 374 WP-design fra Rolls-Royce og bygges med Wave Piercing baug.
Ship Finance International Limited erverver tre 9000 teu containerskip som er under bygging med forventet overlevering mellom 4. kvartal 2015 og 1. kv.2016. Skipene ligner på SFLs 8700 teu skip. Skipene er bort befraktet til en ledende europeisk container operatør for min. 5 år (se under Salg).
Statoil har tildelt Odfjell Drilling to kontrakter for drilling services på Johan Sverdrup feltet. Deepsea Atlantic er tildelt en 3-års kontrakt for boring av produksjonsbrønner, og Odfjell Drilling er også tildelt en 4-års kontrakt for boretjenester på Johan Sverdrup Drilling Platform. Deepsea Atlantic har oppstart i mars 2016, og kontraktsverdien for den faste perioden er ca. $330 mill. Verdien av “Platform drilling services” kontrakten er ca. $240 mill.
Dolphin Drilling Ltd ( Fred. Olsen Energy ASA) har inngått kontraktsforandring med Total E&P UK Ltd for Tender Support Vessel Borgsten Dolphin. Avtalen innebærer revidert periode som påbegynnes 1. oktober 2015 og varer frem til 31. januar 2018. Kontraktsverdien for den reviderte perioden er ca. $141 mill.
Scana Offshore Vestby har vunnet en kontrakt på å levere lossesystem til Jurong Shipyard i Singapore som skal ombord på Pioneiro de Libra EWT FPSO. Denne enheten er en ombygget Teekay shuttletanker som skal benyttes på Libra feltet i Brasil. Prosjektet starter umiddelbart, og leveranse vil være i første kvartal 2016.
MMT og Reach Subsea har sammen mobilisert Surveyor Interceptor ROV (eid 50% og operert av Reach Subsea) ombord på Stril Explorer til å gjennomføre havbunnskartleggingen på den dypeste delen av HVDC trasekartlegging for UK-Island Interconnector. MMTs Survey og ROV fartøy Franklin vil fortsette undersøkelsen i britisk farvann med en fullt utstyrt ROTV. Undersøkelsen vil skje i løpet av to måneder i sommer.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-24 var 17.313 tonn (16.613 tonn uken før) til pris kr. 41,51 (38,77) per kg. I samme uke i fjor var prisen 37,52.
Prisutviklingen fra desember til beg. juni (ca. 6 måneder) for 5-år gamle skip viser at mens tankprisene har steget, har bulk carriers verdiene falt kraftig.
Capesize er ned fra $40,1 til $29,7 mill., Panamax fra 20,4 til 16,4 mill. og Supramax fra 21 til 15,4 mill.
VLCC prisen har steget fra 74,1 til 80,1 mill., Aframax fra 41,1 til 43,8 mill. og MR Product fra 24,7 til 26,1 mill. (Kilde: Baltic Sale & Purchase Assessments).
Teekay LNG Partners L.P. og BP har inngått avtale for et LNG nybygg for 13 års time charter. BP har opsjon for nok en LNG carrier. Denne må utøves innen 3. kvartal 2015. Skipet (ene) skal primært betjene Freeport LNG i Texas som består av tre LNG trains. Det førte til at Teekay kontraherte to 174.000 cbm LNG carriers for bygging ved Hyundai Samho med levering i 2019.
I første halvdel juni steg Iraks eksport gjennom sørlige terminaler til gjennomsnitt på 3,0 mill. fat/dag, opp fra 2,7 mfd for hele mai. Hvis dette fortsetter for resten av måneden, vil det bli en ny ‘high’.
Overskudd på olje i Nordsjøen har presset prisene ned (bra for shipping) og ført til mer eksport til Asia. Flere VLCC’er sies å ha ligget til ankers fullastet med nordsjøolje den siste tiden fordi raffineriene i Europa ikke kan ta imot lastene. Det er også konkurranse fra Vest-Afrika der flere laster ikke har funnet kjøpere. Minst fem nordsjølaster skipes denne måneden med til Asia. Juni kan bli en rekordmåned for denne traden. Forties olje selges nå med stor rabatt i forhold til Brent – den største siden desember 2008, ifølge Financial Times.
Kina og Australia har undertegnet en fri-handelsavtale. Dermed fjernes 3% tariffen for australske skipninger av metallugisk kull (for stålproduksjon) til Kina med øyeblikkelig virkning. 6%-avgiften på australsk thermal kull (for energi) skal gradvis utfases over to år.
Den totale kulleksporten fra Australia til Kina nådde 21,8 mill. tonn i årets første fire måneder og representerer 35% av Kinas total kullimport. Men den falt med 38% år/år i perioden pga svak kinesisk etterspørsel.
Container volumet for Shanghai steg med 5% i mai fra samme måned i fjor til 3,2 mill. teu. De ti største kinesiske havnene håndterte totalt 13,7 mill. teu i mai, en stigning på 5,4%. Økningen står i sterk kontrast til Hong Kong og Singapore som har vist reduksjon i volumene i år.
Ifølge data fra SCFI falt fraktraten for containers fra Shanghai til Europa til $205 per teu sist uke. Dette er laveste på lang tid og 16% ned fra uken før – og nivået fra fire uker tilbake er nå halvert.
Petrobras sagaen – to av Brasils mektigste industripersoner ble arrestert av Politiet i forbindelse med korrupsjonsskandalen. De to er Marcelo Odebrecht, president i Construtora Norberto Odebrecht, og Otávio Marquez de Azevedo, president i rivalen Andrade Gutierrez. Dette skal vise at selv de mektigste i landet ikke er immune. Spørsmålet er om rekkevidden av skandalen også når President Dilma Rousseff og hennes forgjenger Luiz Inácio Lula da Silva. En representant for Politiet uttalte “It doesn’t matter what the size of your company is, it doesn’t matter about your social position [or] power to influence.”
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).