Rolls-Royce fremdriftssystem til forskningsfartøy
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rolls-Royce og Fincantieri har signert kontrakt for et komplett fremdriftsystem til det nye norske forskningsfartøyet FF “Kronprins Haakon”. Skipsutstyret skal i all hovedsak leveres fra Sunnmøre og Bergen. Skipet skal brukes til miljøforskning ved både Nord- og Sydpolen.
Kontrakten fra Rolls-Royce omfatter fire dieselmotorer, to azimuth hovedpropeller, to tunnelthrustere, elektrosystem, DP automasjon og kontroll samt systemengineering.
Fartøyet er også designet av Rolls-Royce på oppdrag fra Havforskningsinstituttet, mens detaljtegninger vil bli utf ørt av Fincantieri.
– Vi har trukket på våre erfaringer med både offshore og spesialfartøy i utviklingen av FF “Kronprins Haakon” som skal kunne operere i noen av klodens kaldeste farvann, sier John Knudsen, President Commercial Marine, Rolls-Royce.
Det 100 meter lange fartøyet av NVC 395 POLAR-design er utviklet for å takle tøffe isforhold. Fartøyet vil overvåke fiskebestander, utføre meteorologiske undersøkelser og ta prøver av havbunnen. Flere norske forskningsmiljøer er involvert i utviklingen og bruken av det nye forskningsfartøyet.
Fartøyet skal bygges i Italia, ved Fincantieris to integrerte verft Triva Trigoso-Muggiano, mens den siste utrustingen vil finne sted i Norge. Etter planen skal FF “Kronprins Haakon” dra på sitt første tokt i 2017.
(Kilde: Rolls-Royce Marine)