Et prioritert fartøyvern er viktig for norsk kystkultur og historie.

Tilskudd til fartøy i 2016

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med 40 millioner ekstra i tiltaksmidler over statsbudsjettet, kan Riksantikvaren nå fordele til sammen 100 millioner kroner til fartøyvern. Pengene går til istandsetting av freda og verna fartøy over hele landet.

- Kystkulturen forteller historien om Norge. Det er et betydelig beløp vi nå setter av til fartøyvernet. I årets statsbudsjett er det gitt ekstra tiltakspenger som bidrar til å styrke den maritime kulturarven. Erfaringen viser at den støtten vi gir, utløser en stor innsats også fra de frivillige, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

Det finnes i dag over 240 fartøy på Riksantikvarens verneliste. Av disse er 14 fredet. Fartøyvernet opprettholdes av innsatsen til flere tusen frivillige, som legger ned mange arbeidstimer innen vedlikehold, istandsetting og drift.

- Det er viktig at flere av våre historiske fartøy er i drift, slik at flest mulig kan oppleve fartøyene i sitt rette miljø. Fartøyvernet er helt avhengig av innsatsen fra de frivillige og årets tildeling er et viktig supplement til deres arbeid, sier riksantikvar Jørn Holme.

Årets tildelinger

Med årets tilskudd vil enkelte fartøy nå bli ferdigstilt etter mangeårige restaureringsprosjekter. Et av disse er fiskeskøyta M/K «Havblikk» fra 1960, som med årets tildeling på 3,5 millioner kroner blir ferdigstilt ved Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum.

Andre store satsninger fortsetter med full styrke. M/K «Fremmad II», med base i Rogaland, ble bygget i England i 1888. Fartøyet har blitt brukt til både fiske og fraktefart og gikk først ut av drift i 2007, etter virksomme 119 år. M/K «Fremmad II» mottar i år 4,5 millioner kroner til å videreføre istandsettingsarbeider ved Hardanger Fartøyvernsenter.

Hvem kan få tilskudd?

I 2016 satses det på å ferdigstille flere igangsatte prosjekter for å frigjøre verkstedfasiliteter og tilskuddsmidler for kommende år. For at et fartøy skal kunne få tilskudd, er det særlig to forhold som er viktige. Det ene er fartøyets kulturhistoriske relevans for norsk maritim virksomhet. Det andre er fartøyets fysiske tilstand og graden av autentisitet. Riksantikvaren vurderer også realismen i prosjektene og lokalt engasjement, og legger vekt på å få en rimelig geografisk fordeling av ressursene.

Fylkesvis fordeling av tilskuddene kan du lese her her