MS «Far Saracen» (Foto: Harald Valderhaug)

Ny jubel hos Farstad Shipping

– kontrakter for 1,4 milliarder på få dager

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ikke før var blekket tørt på kontrakter for leie av åtte Farstad-skip til en verdi av 630 millioner kroner så slår Ålesunds-rederiet i bordet med ytterlige kontrakter for leie av to skip til. Denne gangen til en kontraktsverdi på hele 775 millioner kroner.

Det er ankerhåndteringsskipene MS «Far Saracen», bygget 2010 og med 23.664 hester i maskinrommet, og MS «Far Shogun» med både byggeår og maskinkraft som «Far Saracen», som har fått denne kontrakten.

De to 3.900 dødvekt-tonns store Langsten-bygde Ålesunds-skipene skal jobbe for Chevron Australia for en periode på 36 måneder. Det er en opsjon selskapet har erklært i direkte fortsettelse av det første certepartiet.

Hos Farstad Shipping ser de det som en fjær i hatten at Chevron, som er betraktet som en svært krevende kunde, nå forlenger avtalene med rederiet.

Det er ikke mer enn en ukes tid siden Skipsrevyen kunne melde om storkontrakten på 630 millioner. I tillegg til denne summen kommer verdien av opsjonene hvis befrakter ønsker å benytte seg av dem.  Også noen av disse områdene gjelder operasjoner ved Australia.  De fleste  kontraktene var opsjoner som ble erklært.

Statoil

Statoil  erklærte en tidligere opsjon på kontrakten for det norsk-registrerte plattformforsyningsskipet «Far Serenade» (5.944 dwt, bygget 2009) som da går over til å bli fast kontrakt.

Saipem har erklært 1-års opsjon på kontrakten for konstruksjons/service/ankerhådterings/forsyningsskipet MS «Far Samson». (Isle of Man-reg.) Skipet bærer sitt navn med rette. Hun har 32.640 BHK Bergen diesel i maskinrommet og er på 9000 dwt. og har en 250 tonns offshorekran akter.

Peterson Den Helder B.V.har erklært sin 1 års opsjon på leie av plattformforsyningsskipet MS «Far Splendour» (Isle of Man-reg.). Skipet er bygget i 2003 og er på 3.503 dødvekt-tonn.

I Australia har ConocoPhillips forlenget kontrakten for plattformforsyningsskipet MS «Lady Melinda» (Singapore-reg.) på 2.777 dwt, bygget i 2003.

Plattformforsyningsskipet MS «Far Starling», bygget i 2013 på 4.000 dw.tonn er tildelt kontrakt med Woodside for 18 måneder. Befrakter har opsjon på å forlenge kontrakten med ytterligere 3 x 6 måneder. Woodside har også erklært sin opsjon til å forlenge leieavtalen for plattformforsyningsskipet MS «Lady Grace» med 12 måneder. Skipet som er Isle of Man-registrert, er på 5.922 dw.tonn og bygget i 2001.

Exxon Mobil har benyttet sin opsjon på å forlenge kontrakten for plattformforsyningsskipet MS «Far Swan» (Hun er bygget i 2006 og er på 3.628 dw.tonn. Singapore-reg) med 180 dager.

Hunt Oil har tildelt MS «Lady Astrid» (norsk) med 12.240 BHK i maskinrommet og på 2.350 dødvekt-tonn, bygget 2003, MS «Lady Sandra» (Singapore-reg) med 15.014 BHK/ 2.756 dw.t., bygget 1998,og MS «Far Stream» (Isle of Man) med 14.688 BHK/ 3.068 wd.t, bygget 2006, 45 dagers kontrakter med 45 dagers opsjon. Alle skippene er ankerhåndteringsenheter.

Etter kontraktene med Hunt Oil vil MS «Lady Astrid» og MS «Lady Sandra» påbegynne kontrakter med PTTEP hvor skipene er tildelt kontrakter av 80 dagers varighet.