Islands Utenriksminister kunngjør bygging av Islands første offshorefartøy

I dag på Fosnavåg Shippingklubbs årlige torskemiddag kunngjorde Islands utenriksminister Dr. Össur Skarphéðinsson at Fafnir OFFSHORE, et islandsk oljeserviceselskap har skrevet kontrakt på at Havyard Group skal bygge og levere Islands første plattform forsyningsskip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Utenriksministeren opplyste at Island er klar til å omfavne mulighetene og møte utfordringene som kommer som følge av endringene i nordområdene. På grunn av klimaendringer åpner skipsrutene mellom Nord-Atlanteren og Asia seg opp. Det blir et stort potensial for utvinning av både olje og mineraler i Øst-Grønland og andre steder. Potensialet for oljeutvinning på Jan Mayen-ryggen er med dagens kunnskap ikke bare sannsynlig, men mulig. Dette bringer enorme muligheter, da Island er i en sentral posisjon for å tilby offshore tjenester og har en utmerket beliggenhet for et luft- og maritime redningstjenestesenter. Samtidig har Island understreket betydningen av at enhver aktivitet skal utføres med den ytterste respekt for naturen og miljøet.

«Jeg ønsker initiativet fra Fafnir OFFSHORE velkommen og jeg er sikker på at selskapet vil dra nytte av utviklingen i nordområdene. Jeg spår at dette varsler et nytt kapittel i den industrielle historien til Island, da dette er det første skipet spesialbygget for fremtidige tjenester til offshore-felt nord for Island. De første lisensene har allerede blitt utstedt i Dreki-området, og jeg føler meg sikker på at kontrakten på det nye fartøyet er starten på en blomstrende offshore serviceindustri på Island." Statsråden bemerket spesielt at det nye fartøyet vil bli det dyreste skipet noensinne i den islandske flåten, og er ventet å bli levert juli neste år.

Steingrímur Erlingsson, administrerende direktør i Fafnir, sa i den anledning: "Etter å ha gått ut av kanadiske fiskeri i 2011, har jeg hatt muligheten til å utforske offshorevirksomheten i Norge. Jeg er fast bestemt på å bygge en offshorevirksomhet på Island. Dette er første trinn."

Skipet er et Havyard 832L WE state-of-the-art design spesielt utviklet for operasjoner under svært tøffe forhold i Nord-Atlanteren. Kontrakten mellom Fafnir OFFSHORE og Havyard Group har en verdi på over 330 millioner kroner, eller om lag 7300 millioner ISK og gjør det til det dyreste skipet noensinne bygget for et islandsk selskap. Íslandsbanki og GIEK har inngått en intensjonsavtale om å finansiere prosjektet.

Geir Johan Bakke, administrerende direktør i Havyard GROUP uttalte: "Designet er den nyeste utviklingen i denne serien av plattform forsyningsskipdesign. Det er spesielt utviklet for å operere i områder med dårlig vær og sjøforhold og omfatter den nyeste teknologien for økonomisk og miljøvennlig drift. Vi i Havyard er svært stolte over at Fafnir valgte dette designet til sitt første offshorefartøy. "

Skipet er et Ice Class B fartøy og har innredning til 30 personer. Lengden er 88,5 meter og bredden er 17,6 meter. Lastedekket er 850 kvadratmeter.

Skipet er spesielt designet for transport av forsyninger til og fra offshoreinstallasjoner. På dekk kan fartøyet frakte containere, utstyr og rør. Under dekk kan det transportere en rekke forskjellige væsker i egne tanker, eks. mud og brine, vann, olje, metanol, og i tillegg tørrbulk.

Skipet er utstyrt for brannslukkingsoppdrag, oljeoppsamling, har NOX reduksjon for minimale miljøeffekter, og et dynamisk posisjoneringssystem (DP2) for optimal posisjonering i operasjon.

Havyard 832 L WE designets forskip er utviklet for å gi bedre bevegelser og mindre motstand i tung sjø og på samme tid å være effektivt i moderat sjø. Akterskipet er utstyrt med en twin skeg design som gir høyere propelleffektivitet, lavere skrogmotstand og bedre kursstabilitet noe som resulterer i vesentlig lavere drivstofforbruk enn konvensjonelle akterskipsdesign.


Hjemmehavnen til Fafnirs nye skip vil bli Fjarðabyggð på østkysten av Island.