Suksess for Vekstlandet
Allerede to måneder før søknadsprosessen til Vekstlandet – Norgeshistoriens største rekrutteringskampanje – noensinne er åpnet, har hundrevis av kandidater meldt sin interesse. Nå er det opp til næringslivet å gripe muligheten til å ta kampen om veksten.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fullt hus på kick-off
Nærmere 300 representanter for næringsliv, akademia og det politiske liv hadde meldt seg på gårsdagens kick-off for den treårige Vekstlandet-satsingen. Næringsbyråd i Bergen og styreleder for Business Region Bergen Gunnar Bakke, fikk æren av å ønske velkommen. Deretter var det kort vei til dagens hovedtaler, Erna Solberg, leder i Høyre.
En av de sterkeste regionene i landet
- Objektivt sett, er Bergensregionen en av de sterkeste regionene i landet, begynte Erna Solberg, før hun tilføyde med glimt i øyet: Det er det også subjektivt sett. Bergenseren og statsministerkandidaten brukte personlige erfaringer, både fra egen oppvekst og som stortingsrepresentant i sin beskrivelse av regionen. – Vi har utrolig mye å tilby her. Vekstlandet er et treffende navn på denne satsingen. Kampen om arbeidsplassene er nettopp kampen om hvor veksten skal være de neste årene.
New Deal – sammen er vi synlige
Både Marit Warncke fra Bergen Næringsråd og fylkesordfører Tom-Christer Nilsen plukket opp Ernas tråd. - Vi har verdens beste produkt å selge. I Bergensregionen vil det være 86 000 nye arbeidsplasser som skal besettes de neste 20 årene, og vi har skjønt at vi må stå sammen for å lykkes, understreket Nilsen. Nettopp denne kollektive satsingen beskrev Fylkesordføreren som en "new deal" - en referanse til Roosevelts omfattende satsing for å takle depresjonen i USA på 30-tallet. Selv mente fylkesordføreren at regionen opplever den rake motsetningen til en depresjon. - Alle bedriftene jeg møter, sier: Vi trenger flere flinke hoder, avsluttet han.
En omfattende satsing
Hans-Petter Nygård Hansen, seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese og Svein Roger Selle, leder av reklamebyrået MK Norway, presenterte en smakebit på selve kampanjen. Omfattende PR-virksomhet, i form av aktivitet på digitale flater og sosiale medier, er noe av nøkkelen til at kampanjen vil bli en suksess. Men bare deler av 2013-kampanjen ble vist for publikum i denne omgang.
- Vi bygger ambisjonene i takt med de partnerne som er med, fortalte Nygård Hansen. Før han avsluttet på sitt beste bergenske vis med et rungende "e dåkkar med?"