Opsjon på skip nr. 2 er nå erklært. Byggingen skjer ved Kinas største skipsverft.

Opsjon erklært

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det svenske selskapet Rederi AB Gotland har erklært opsjon på fartøy nr. 2 fra Kina.

Det var i november i fjor at Rederi AB Gotland kontraherte en LNG-drevet kombinert passasjer- / bilferge for Destination Gotland. Bestillingen ble plassert ved det kinesiske verftet GSI (Guangzhou Shipyard International Co Ltd) og inneholdt en klausul om opsjon for nok et fartøy.

Rederi AB Gotland trafikkerer strekningen ut til Gotland med konseptet Destination Gotland på en konsesjon fra svenske Trafikverket for perioden 2017 – 2027. LNG-drift var en forutsetning for å få avtalen i havn.

Interessant nok følger rederiet en bestemt mal ved sine kontraheringer. Man bestiller alltid to og to skip. – Slik begynte vi i 1970 ved et verft i daværende Jugoslavia og fortsatte med det på Öresundsvarvet. Også dagens båter som er bygget i Kina er bestilt parvis, sa Eric David Nilsson til Sjöfartstidningen.

Etter hva vi erfarer har skipene en samlet kostnad på 3 millarder svenske kroner. Det første skal leveres I 2017, mens opsjonsskipet er planlagt levert I 2018.