Illustasjoner: Rolls-Royce Marine

Nor Lines bygger to naturgassdrevne miljøskip

Det prisbelønte ”Environship Concept” som vant ”Next Generation Ship Award” under årets Nor-Shipping blir nå realisert ved byggingen av to nye Nor Lines skip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stavangerrederiet Nor Lines har kontrahert de to naturgassdrevne godsskipene ved Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co. Ltd. i Kina med levering i oktober 2013 og januar 2014. Selskapet har også opsjon på bygging av ytterligere to skip.
Skipstypen er utviklet i tett samarbeid med Rolls-Royce, og innebærer foruten bruk av naturgass som drivstoff, også nyvinninger relatert til skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon om bord, som øker energieffektiviteten. Hvert av skipene vil ha en kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglast, og innebærer tilpasninger som gir større effektivitet og kapasitetsutnyttelse enn dagens skip. Fleksibiliteten til transport av stykkgods, containere, rullende materiell og fryselast opprettholdes.
Bygging av skipene utløser også store leveranser fra norske leverandører. Mer enn 50 % av kontraheringsverdien er relatert til leveranser fra norske selskaper, hovedsakelig ny miljøteknologi.
Bruk av naturgass (LNG) som drivstoff gir en kraftig forbedring i miljøregnskapet for en allerede miljøvennlig sjøtransport. Nor Lines og vår eier, Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), mener at fremtidens drivstoff for skip er naturgass. I forhold til oljedrevne skip vil de to nye Nor Lines skipene ha mer enn 35 % prosent lavere klimagassutslipp. Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoffet elimineres, forklarer adm.dir. i Nor Lines AS Toralf Ekrheim.

Nor Lines investering i de nye naturgassdrevne miljøskipene til nærsjørutene er et bevis på at vi har tro på en slik spennende og bærekraftig utvikling. Vi håper myndighetene følger opp med positive tiltak.

Generelt
Skipet er designet spesielt for rullende last, containere og pallelast, med inntil 130 TEU i 2 høyder på værdekk, i tillegg inntil 40 trailere, samt fryserom over to dekk som gir laste kapasitet på ca 2.000 tonn fryselast, eller tørrlast på paller.
Hoveddimensjoner
Lengde: 119,95 m
Bredde: 20,80 m
Dypgående; design: 5,50 m,
Dypgående, dimensjonerende: 6,00 m
Drivstoffkapasitet
Tank for LNG ca. 400 m3
MGO tank for generatorer – ca 50 m3
Ballastkapasitet - omtrent 3000 m3
Ballast vann - renseanlegg
Dødvekt
Dødvekt ca 5.000 tonn
Fart
Marsj fart, ca 15 knop
Rekkevidde - omtrent 3.400 nautiske mil
Lastekapasitet
Fryse rom ca. 4.175 m3 / 1.670 m2.
Ro/ro dekk ca 1640 m2 / 510 kjørefelt meter
Vær dekk ca 1.600 m2 / 480 kjørefelt meter
Lasteutstyr
Hydraulisk ro/ro rampe.
Hydraulisk trailer elevator mellom hoveddekk og værdekk.
Hydraulisk drevet side port og palleheiser til værdekk, hoveddekk, mellomdekk og tanktopp.
80 tonns laste kran for containere og dekkslast.
Innredning
Høy standard innredning for 14 personer.
Maskineri
En firetakter medium speed gass motor. Ytelse (MCR) ca 1 x 3,940 kW
PTI/PTO med HSG
Propell
En CP propell
Manøvrerings maskineri og utstyr
Ett høy-løft spaderor - PROMAS
En baug thruster
En styremaskin
Hjelpemaskineri
To hjelpemotorer, hver på 700 kw.
Navigasjon og kommunikasjon
Høy spesifisert navigasjons og kommunikasjonsutstyr.
Bro utformet og godkjent for en mann operasjon