Havyard investerer i Forland-skip
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sævik-familiens investeringsselskap Havyard Ship Invest har kjøpt seg inn i det nybygde Forland-skipet MS "Lewek Inspector" med 25 prosent, og dermed bidratt til egenkapitalandelen i prosjektet.
Leirvik i Sogn: Eier, styreformann og fungerende daglig leder Frode Bjørn Forland bekrefter overfor Skipsrevyen at de fikk et godt tilbud fra Sævik-familien som også eier byggeverftet Havyard i Leirvik i Sogn. Det verftseide Havyard Ship Invest sin deltagelse i prosjektets egenkapital er så vidt Skipsrevyen kjenner til ikke tenkt som en langsiktig finansiell investering.
Befrakteren av skipet EMAS AMC ønsket tilleggsutstyr om bord i skipet, og prosjektet har blitt en del dyrere enn først planlagt. Totalprisen for skip og utstyr har landet på opp mot 700 millioner kroner får Skipsrevyen vite. Merkostnadene får Forland dekket gjennom noe høyere dagsleie fra befrakteren.
I desember i fjor skrev Dagens Næringsliv (DN) at kontrakten med EMAS AMC skulle sikre Forland Subsea AS inntekter på rundt 120 millioner dollar. Frode Bjørn Forland vil ikke ut med hva inntjeningen blir etter at leien for skipet nå øker. AMAS AMC har leid skipet for fem år med opsjon på fem år til, samt å også videre opsjoner utover det.
For øvrig har Forland-rederiet nylig tatt opp et obligasjonslån på 525 millioner kroner for å refinansiere flåten.
Rederiets største investering
MS ”Lewek Inspector” er den største investeringen noen gang i det 40 årige bergensrederiets historie. Det skal jobbe på alle verdens hav, også i Nordsjøen. Det er beregnet for inspeksjon, subsea/konstruksjonsarbeider på havbunnen. To undervannsfarkoster og en kjempekran gjør det mulig å opererer på ned til 4000 meters havdyp. Skipet er også bygget med to moonpooler
– Vi har tro på dette markedet og vil satse videre i denne nisjen, sier Forland.
MS ”Lewek Inspector” har en dødvekttonnasje på 4750. Hun er 110 meter land og 22 meter bred. Dekksarealet er ett mål, altså 10 00 kvadratmeter. Om bord er det kapasitet til 106 personer. Hun er som de øvrige Forland-skip registrert under norsk flagg med Bergen som hjemsted. Samtlige er subseaskip.
Vil ikke selge rederiet
– Finansanalytikere og meglere tror på en konsolidering i offshoremarkedet. Forland er et lite rederi. Kommer du til å si ja til et oppkjøpstilbud hvis prisen er riktig?
– Jeg har ingen planer om å selge rederiet. Det er livsverket til min avdøde mor, Ellen Forland, og jeg ønsker å bygge videre på det grunnlaget rederiet er tuftet på, bygge sten på sten. Jeg ser en styrke i et familieeid lite rederi. Vi sysselsetter rundt 70 personer på land og sjø. Det er dyktige folk med svært god kompetanse. Vi er som en stor familie, kan jeg si. Og jeg vet at befrakterne setter pris på hva vi kan tilby og vår fleksibilitet. Beviset er at våre kunder kommer tilbake gang på gang. Slik har det vært da vi satse på seismikkskip og slik er det fremdeles, sier Forland som nå er blitt 55 år.
Flåten består for tiden av tre skip. Foruten nybygget er det MS ”Seisranger” og MS ”Fugro Saltire”. Det siste skipet hadde Fugro opsjon på å kjøpe i sommer, men man valgte å ikke å benytte seg av denne retten.
Tidligere i år solgte rederiet sitt siste seismikkskip MS ”Seisquest” til West Contractors-gruppen i Ølensvåg. Det ga en regnskapsmessig gevinst på 23 millioner kroner. I 2010 ble seismikkskipet MS ”Geo Celtic” solgt til Fugro Geo Vessels, men seiler fortsatt under norsk flagg og er registrert i Bergen.
Kunst for over en million
Filmskaperen Eilert Munch Lund har koordinert den kunstneriske utsmykkingen om bord i MS ”Lewek Inspector”.
– Vi følger tradisjonen fra min avdøde mor som alltid sørget for at mannskapene på våre skip fikk kunst og kultur med seg på alle hav, sier Frode Bjørn Forland. – Hun sa alltid at skipene var de sjøansettes hjem og at det derfor var viktig å legge penger ned i innredning og ting som kunst, kultur, kinosal osv.
– Hva har dette kostet for det nye skipets del?
- Vi regner med mellom en og to millioner kroner, kan ikke si det noe mer nøyaktig, ler Frode Bjørn Forland.
Eilert Munch Lund som lenge har vært bosatt i Oslo er nå flyttet tilbake til Bergen.
– Det er blitt slik at jeg nå har alle mine oppdrag på Vestlandet, så derfor fant jeg ut at jeg rett og slett bare kunne flytte tilbake til min barndoms by, sier bergenseren Eilert Munch Lund. Han er for øvrig sønn av avdøde skipsreder Eilert Lund som hadde sine rederikontorer på Museplass før virksomheten som følge av shippingkrisen ble nedlagt for mange år siden.