Kløyver reisetiden!
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kystverket kjører i disse dager et forprosjekt på Stad skipstunnel. Prosjektet sikter på en oppstart i 2018. Realiseringen av Stadt-tunellen vil åpne for mange nye muligheter innen sjøtransport langs norskekysten.
Et godt eksempel er muligheten for en ny rute, med hurtigbåter mellom Stavanger og Trondhjem. Eker Sandvik AS er utfordret til å komme opp med et nytt hurtigbåt-konsept for denne strekkingingen. Svaret på utfordringen, en helt ny måte å tenke persontrafikk til sjøs, er presentert og ble meget godt mottatt på Hurtigbåtkonferansen (hrf.no) den 16 april.
Nye utfordringer krever nye løsninger. Føringene for konseptet var å komme opp med et design som kan bygges med dagens ”state-of-the-art” teknologi, ha minimalt drivstoff-forbruk og kunne frakte passasjer komfortabelt på tildels åpne hav strekk - i høye hastigheter over 50 knop.
Fartspreget design, logistikk og planløsning henter inspirasjon fra tog og fly, og designet er strippet ned. For optimalisere forholdet mellom hastighet og lengde, er strukket skroget til hele 60 meter. Designet er et ekstremt langt og slankt skrog hvor sideveis stabilitet er ivaretatt ved hjelp av to stabilisator skrog. Det nye designet har fått det passende navnet KLØYV.
Du kan lese mer om konseptet i Skipsrevyen nr 4/2015.