”Oceanic Vega”

Wärtsilä inngår omfattende serviceavtale med Eidesvik

Wärtsilä har inngått en langtidsavtale med Eidesvik Offshore for levering av servicetjenester til seismikkskipet ”Oceanic Vega”. Avtalen er forventet å redusere rederiets vedlikeholdskostnader betraktelig, og gir høy tilgjengelighet og pålitelighet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Avtalen, som ble signert på årets ONS messe i Stavanger 24. august, har en varighet på fem år med opsjon på ytterligere fem år. Den omfatter også en opsjon på et søsterskip som skal leveres i juli 2011.
Identifiserer feil før det oppstår svikt
Wärtsiläs proaktive DMP (Dynamic Maintenance Planning) program inkluderer
planlegging av motorvedlikehold basert på sanntidsovervåkning av mekanisk tilstand, yteevne, systemeffektivitet og andre indikatorer fra hver motor. Data samles og overvåkes daglig, og slik blir kilder til feil identifisert før det skjer en svikt.
Administrerende direktør Jan Fredrik Meling i Eidesvik er meget fornøyd med serviceavtalen.
– Nytenkning har i alle år gitt oss viktige konkurransefortrinn, og Wärtsiläs vedlikeholdskonsept føyer seg inn i denne tradisjonen. For Eidesvik er det viktig at vi, sammen med både operatøren av skipet og Wärtsilä, kan sikre kontinuerlig overvåking av vedlikeholdsbehov, slik at driftsavbruddene blir få og vedlikeholdsstoppene så forutsigbare og kortvarige som mulig.
”Oceanic Vega” er bygget ved Ulstein verft, og ble overlevert 1. juli 2010. Skipets integrerte kraftsystem består av seks Wärtsilä 26 motorer, gir, regulerbare thrustere og kontrollsystem. Bransjebladet Skipsrevyen har nominert skipet til prisen “Ship of the Year 2010”.
- Wärtsiläs DMP fungerer som et partnerskap, der utstyrsleverandør, eier og operatør arbeider sammen for å minimalisere nedetiden. Konseptet inkluderer planlegging av vedlikehold, bruk av data knyttet til systemeffektivitet, holde jevnlige møter med kunden, samt en rekke andre målinger. Data samles og overvåkes daglig, og slik kan vi effektiv evaluere sannsynligheten for feil før det skjer en svikt sier administrerende direktør i Wärtsilä Norway, Sveinung Hansen.
Wärtsilä forplikter seg også til å foreta jevnlige inspeksjoner og overhalinger av utstyret om bord på ”Oceanic Vega”.
Redusert nedetid gir lavere kostnader
I Wärtsiläs DMP inngår også såkalt Condition Based Maintenance (CBM). CBM kombinerer online overvåkning av motorens trykk og temperatur, systemeffektivitet og andre indikatorer slik at tilstanden til motoren kan evalueres. All informasjonen fra skipet blir sendt live til Wärtsiläs serviceteknikere døgnet rundt. Wärtsiläs serviceteam evaluerer så statusen og tilstanden til motorene og hvilket vedlikehold de trenger. Med utgangspunkt i etablerte retningslinjer og driftstilstand utvikler teamet jevnlig rapporter til brukeren av motoren.
- I Wärtsilä registrerer vi økt fokus, både blant våre kunder og våre kunders kunder, på serviceløsninger som reduserer nedetiden, og som øker forutsigbarheten til vedlikeholdsplanen. Dette krever en effektiv fremgangsmåte, og mange selskaper tar derfor i bruk systemer som Wärtsiläs CBM, som gir sanntidsovervåking og forutsigbarhet for vedlikeholdet, sier Hansen.
Wärtsiläs Sveinung Hansen og Eidesviks Jan Fredrik Meling viser til at de to selskapene har samarbeidet tett om innovative løsninger i mange år. Eidesvik var for eksempel først ute med å bruke Wärtsiläs DF (dual-fuel) motorer på sine supplyskip. Begge selskapene er også aktive bidragsytere i Fellowship prosjektet, der målet er å utvikle og demonstrere kraftforsyningsenheter med brenselcelle til bruk på skip og offshoreinstallasjoner.