27.10.2014 Nyheter.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kleven skal bygge et spesialskip for gruvedrift på havbunnen for De Beers Marine Namibia. Fartøyet er av typen MT 6022 og blir utstyrt med mye spesialutstyr. Det er forbehold om byggegodjenning som skal erklæres i 1. kvartal 2015.
Eidesvik subsea fartøy / Reach utstyr og subsea personell. Partene har inngått en 3-års kontrakt for ROV-leveranse ombord på et Viking TBN subsea konstruksjonsfartøy som skal leveres fra Kleven i mars 2015. Tjenesten fra Reach Subsea inkluderer to nye arbeids-ROVer med full bemanning og ventes å gi en årlig omsetning på ca. 40 mill. kr, hvorav 10 mill. er garantert av Eidesvik Offshore.
PGS reduserer utgiftene. Besparelsene fra de-rigging av tre fartøyer er blitt estimert til $10 mill. per kvartal fra 4. kvartal i år. Selskapet stenger flere kontorer i Asia Pacific, en prosess som vil bli fullført i 1. kvartal 2015 og føre til årlige besparelser på ca. $10 mill. PGS bokførte impairment på $25 mill. i 3. kvartal relatert til de tre ovennevnte skipene (Pacific Explorer, Nordic Explorer og Southern Explorer) pluss PGS Khazar.
Driftsinntektsmarginen for selskapet var 20% i 3. kvartal, opp fra 16% for foregående periode, men lavere enn de 30% for 3q2013. Hovedgrunnen er et svakere seismikkmarked. Basert på nåværende operasjonelle anslag forventer PGS et EBITDA resultat for 2014 på ca. $725 mill.
Skipsverftet Armon i Gijón, Spania skal bygge en ny tråler for Ramoen for levering i juli 2016. Fartøyet er av Rolls-Royce design, type NVC 372, og kontraktsverdien for Rolls-Royce er NOK 65 mill. Rolls-Royce leverer også skipets hovedutstyr, inkludert mange av de nyeste produktene fra Rolls-Royce som for eksempel HSG (Hybrid Shaft Generator), Promas rorsystem og Bergen dieselmotor B33:45. Fartøyet har en lastekapasitet på 1.200 m3, 450 m3 melrom og en frysekapasitet på 90 tonn i døgnet. Lasterommene er arrangerte for pallelast.
Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-42 var 17.925 tonn (17.134 tonn uken før) til pris kr. 34,33 (34,40) per kg. I uke 42 i fjor var prisen 38,74.
Nordic Maritimes Mokul Nordic (DP2 IMR Subsea vessel, VS470 MKIII design, 3.200 dwt, 75,5 m loa, bygget 2014 ved Tebma Shipyard, India) er sikret en 5-års kontrakt med Noble Energy. Oppdraget skal starte i november med levering i Middelhavet. Kontraktsverdien er ca. $70 mill.
Det spekuleres i Saudi Arabias oljestrategi ettersom man er inne i den fjerde måneden med prisnedgang. Det hevdes at Saudi har to valg: aksept av lavere priser for å opprettholde markedsandelen, eller kutte produksjonen og oppgi markedsandelen for å forsvare høyere priser. Landet ser ut til å ha valgt det første. Saudi kilder hevder at landet kan leve godt med priser rundt $70 per fat, -¬ et nivå som de mener vil anspore etterspørselen igjen.
Videre sies det a skifer produksjonen kan være en velsignelse fordi produksjonsmetoden setter både ‘tak’ og ‘gulv’ på oljeprisene. ¬(‘Det er som om skifer produsentene er et nytt medlem i Opec’).
Mens de fleste har vært enige om at break-even for olje produsert av skifer er på $70/80 per fat, kommer det nå opplysninger om at kostnadene har falt kraftig i USA og kan falle videre. Mens b-e var ca. $70 for et år siden, er tallet nå kommet ned på $57 per fat ifølge IHS (et forskningsselskap).
Oljeprisene var på vei oppover i slutten av uken på rykter om Saudi Arabias tilførsel av olje til markedet var 9,36 mill. fat/dag i september, hvilket var ned fra 9,68 mfd i august. Brent var på $86,32 per fat og WTI på $81,74. Noen mener imidlertid at det ikke var planlagt at tilførselen skulle reduseres i september, og at produksjonen faktisk var 9,7 mfd, litt høyere enn måneden før. (Her er tydeligvis en forskjell på begrepene ‘tilførsel’ og ‘produksjon’).
BP og Chevron har avslørt et oljefunn på dypt vann, 1.200 m, i Mexico Gulfen. Det må gjøres tester for å få etablert funnets størrelse, men det synes å være betydelig.
GulfMark Offshore, Inc. annonserte 3. kvartalsresultat på netto $24,3 mill. Selskapet opplyste at det globale offshore markedet flatet ut i kvartalet ettersom færre borerigger var i arbeid enn forventet, og oljeselskapene fokuserer på å redusere kostnadene. Markedet utviklet seg derfor langsommere i U.S. Gulf of Mexico og Nordsjøen, og markedet i sørøst Asia var utfordrende ettersom nasjonale oljeselskaper i regionen var trege med å tilby nye kontrakter. Dette har ført til økt antall ledige fartøyer i regionen. Videre uttales at det er en sterk følelse innen markedet at den globale utnyttelsesgraden for OSV fartøyer vil falle i 2015.
I Nordsjøregionen hadde selskapet inntekter på $61,8 mill. i 3. kvartal mot $58,3m i andre kvartal. Gjennomsnittlig dagrate var $23.974, opp fra $23.271 i foregående periode.
Svak utvikling for stålproduksjonen i verden med første negative utvikling siden januar i år – og før det igjen siden juni 2012. Fallet var imidlertid så beskjedent som 0,1% i september år/år. Motoren, Kina, produserte 67,5 mill. tonn som var nøyaktig samme tall som for ett år siden. EU-28 var ned med 1,7% og Japan med minus 0,5%. Produksjonen i råvareimporterende land er en viktig indikator for bulk markedet.
The International Monetary Fund (IMF) estimerer at de globale vareprisene har falt med 8,5% fra årets begynnelse. I World Economic Outlook kommer det frem hvorledes et fall på $20 per fat i oljeprisen vil øke de reelle inntektene på forbrukernivå. Netto effekten vil føre til økning på 0,5% i BNP. Valuta forandringer kommer også inn i bildet siden de fleste vareprisene er i US dollars. (I Norge blir det fra bransjen påpekt at selv om oljeprisene har falt kraftig i år (ca. 25%), har USD økt sin verdi i forhold til NOK. Men det opplyses ikke at den økningen kun er på 9%).
Kinas vekst den svakeste siden finanskrisen (1. kvartal 2009) med 7,3% år/år i oktober. Salg av boliger falt i årets første ni måneder med 10,8% fra samme periode i fjor, men investeringer i fast eiendom vokste likevel med 12,5%, noe som kan føre til massivt overtilbud. Landets gjeld vokser kraftig og ligger på 251% av BNP, opp fra $147% ved slutten av 2008.
John Fredriksens Geveran Trading Co. Ltd. økte sin beholdning i Flex LNG til 43,3%, noe som utløste obligatorisk bud for hele selskapet. Dette vil skje innen fire uker. Flex LNG får levert sine to første LNG carriers på 174.000 cbm i begynnelsen av 2017. Geveran kjøpte sin første aksjepost i Flex i september 2013. Tilbudsprisen må minst matche den høyeste tilbudsprisen for aksjene i de siste seks månedene, eller være minst den samme som markedsprisen var på tidspunktet da tilbudsforpliktelsen ble utløst.
Etter den andre ‘profit warning’ på åtte måneder var overskriften i The
Guardian: ‘Rolls-Royce shares tumble’. Mens dette primært dreier seg om avdelingen Civil Aerospace, trekkes også utsiktene for Marine inn i bildet, og avisen mener at dagens generelle utvikling også påvirker skipsutstyr som motorer, propeller, dekksutstyr og andre komponenter. Sektoren Marine står for ca. 6% av driftsresulatet i første halvår 2014 mot Civil Aerospacs 57%, ifølge Financial Times.
Januar 2015 nærmer seg med stormskritt. Det nye regelverket for Emission Control Areas (ECA) ble godkjent i oktober 2008 og inkluderer Østersjøen, Nordsjøen og Den engelske kanal. Tillatt svovelinnhold i bunkersolje blir redusert ca. 1% til 0,1%. Det samme gjelder USA, det meste av Canada Jomfruøyene og Puerto Rico. Meglerfirmaet E A Gibson har regnet litt på pris differansene mellom bunkers kvalitetene og konkluderer med at en Aframax som foretar en Nordsjø rundreise på 9 dager, vil få tilleggsutgift på over $100.000. I tillegg kommer for noen maskineri modifikasjoner. Hvem ender opp med regningen for kostnadsøkningen?
Fartøy nr. 2 settes nå inn i letingen etter Malaysia Airlines Flight 370 i Det indiske hav. ‘Discovery’ settes inn av Fugro mens GO Phoenix har vært i arbeid siden i begynnelsen av oktober og har allerede dekket ca. 1200 km2. Et tredje skip, Fugro Equator, skal også delta i letingen når fartøyets kartlegging av noen områder er ferdig. Søket er ventet å vare ca. ett år.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).