28.09.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Ikke mange konkrete salg de siste ukene. Dette begrunnes med ‘few and far between’ av realistiske salgskandidater av stortank typen. Da skjer det litt mer på Product sektoren.

IMO III skipet Maersk Malta 49.999 dwt bygget 2010 Guangzhou SY, deepwell pumper er solgt for ca. $27 mill. til Torm. Dette skipet kjøpte Maersk Tankers i 1. kvartal i år for ca. $21,5 mill., men skipet har siden passert Special Survey og Dry Dock.

Norden er kjøper av STI Highlander (IMO III) 37.145 dwt bygget 2007 Hyundai Mipo til pris ca. $19,5 mill.

Posillipo 53.116 dwt bygget 2010 Guangzhou og søsterskipet Cenito bygget 2009 er solgt for $27,5 mill. hver til europeisk kjøper.

Søsterskipene Genmar Companion og Genmar Compatriot begge ca. 72.750 dwt bygget 2004 ved Dalian, Kina er solgt til USA kjøper for $22 mill. hver.

Ship Finance International Limited selger 1995-bygde Suezmax tanker Front Splendour til en tredje part. Samtidig termineres cerepartiet med Frontline. Salget innbringer ca. $13 mill. etter kompensasjon på ca. $1,3 mill. til Frontline. Antallet skip på charter til Frontline reduseres således til 15, inkl. 12 VLCCer og 3 Suezmaxer.

Salg. Bulk Carriers.

De to siste ukene har ‘en bloc’ salget av 8 enheter – 5 Supramaxer og 3 Panamaxer vært rapportert. Total prisen er så dårlig som $68 mill. Hvis man bruker de siste salgene av Kina bygde skip, skulle prisen vært nærmere $100 mill. Disse skipene har imidlertid vært i opplag i 12 måneder og selges ‘as is’. To Supramaxer er dessuten gearless. Supramaxene heter Jian Yue Li 1, Jian Yue Li 2, Jian Yue Li 4, Jian Yue Li 6 og Jian Yue Li 7, og Panamaxene har samme navn etterfulgt av tallene 3, 5 og 8. Seks skip er bygget i 2011 og to i 2010, - Supramaxene ved Zhejiang Yangfan og Panamaxene ved Yichun Wujiazui i Kina. Kjøper er Seatraders, og selger er China Construction Bank.

Panamax. Torm selger seg ut av tørrbulk sektoren med salgene av Torm Bornholm 75.912 dwt og Torm Anholt 74.195 dwt begge bygget 2004 Tsuneishi hhv. Namura, Japan. Prisen er lavt på $9m-tallet hver til gresk kjøper. Prisen illustrerer godt svekkelsen for denne typen skip.

Tiare 83.688 dwt bygget 2009 Sanoyas, Japan er solgt til greske Metrostar for $17,5 mill.

Bank deal. Safe Bulkers har inngått en sale / leaseback avtale for fire eksisterende Kamsarmax skip med en bank for $92,1 mill. Hvert skip leases tilbake for 10 år til bareboat rate $6.500 per dag og med kjøpsforpliktelse ved utøpet av av charter til $50,5 mill. totalt for skipene. Kontrakten inneholder også kjøpsopsjoner fra slutten av 2. året til forutbestemte priser. Avtalen betyr tilleggslikviditet på ca. $46,5 mill. etter oppgjør av gjeld.

Capesize. Bao Zhu Hai 180.310 dwt bygget 2004 Koyo Dock er omsatt for $17,8 mill. til Winning Shipping.

Shagang First 177.656 dwt bygget 2006 Mitsui Chiba er solgt for $18,6 mill. – tilsynelatende lavere pris enn ovennevnte Bao Zhu Hai alderen tatt i betraktning.

-

Dramatisk utvikling for DryShips Inc. som annonserer salg av 17 skip, 13 Capesize og 4 Panamax bulkers, til totalpris $377 mill., inkl. eksisterende beskjeftigelses kontrakter og $236,7 mill. i gjeld. Selskapet vil så foreta nedskrivning (impairment) på ca. $373 mill. for 3. kvartal 2015. Selskapets styre har i tillegg klassifisert de resterende skipene i flåten (22 skip) som ‘til salgs’, noe som vil medføre ytterligere $422 mill. i impairment.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).